Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

PPM bekymrar mig

Den här premiepensionen som jag måste sköta och gulla med så att den växer sig större - den gör mig trött och sömnlös. Jag har själv försökt att förvalta den med hjälp av tips på nätet och från bekanta, men det har inte gått något bra.

Idag ligger jag på plus åtminstone. Så nu har jag låtit Fondmarknaden ta hand om det hela (eller rättare sagt, de fick ta handomet vid årsskiftet). Med hopp om att de ska göra ett bättre jobb än jag. Deras historiska utveckling ser ju bra ut. Men det kostar 390 kronor per år. Väl saftigt?

Hittills i år har min PPM gått 17 procent plus. Är det bra? Jag är ju 40 år nu så de kanske är extra försiktiga med mina stålar för framtiden. :-)

Kommentarer

  1. Jag skulle aldrig betala för att någon ska ta hand om min fondportfölj. Du kommer förlora stort i det långa loppet. (Om du istället investerade 390 kr per år i 25 år, får du ihop nästan 40000 kr. Kan Fondmarknaden ge dig så mycket mer pengar?)

    Om du inte vet hur du ska placera pengarna, köp ett ex av tidningen Privata affärer (engångskostnad på 59 kr). I varje nummer har de olika förslag på fondportföljer (en specifik PPM-portfölj). Välj en.

    Eller så placerar du allt i Sjunde AP-fonden, som alla andra som inte orkar bry sig.

    SvaraRadera
  2. Tack för dina synpunkter.

    Hur gör ni med era PPM-pengar? Byter ni ofta?

    Ska helt klart fundera på en alternativlösning..

    SvaraRadera
  3. Hej
    jag betalar för tips.

    http://www.minappmfonder.se

    +33,7 % hittills i år.

    Jimmy

    SvaraRadera
  4. Kostar 280 kronor per år.

    SvaraRadera
  5. Tjena, jag var precis inne och ändrade om bland mina PPM fonder. Då jag inte hittar något vettigare urvalskriterium satsar jag bara på fonder med låga avgifter. Tror att det ger ganska mkt effekt på lång sikt. Spontant tycker jag det låter dumt att låta någon annan förvalta för 390 kr om året, men vad vet jag. Följande förvaltare har en del billiga fonder:
    - AMF
    - Öhman
    - Folksam
    - SPP (Handelsbanken)

    Jag valde dessa fonder:
    - Avanza Zero
    - Folksams Aktiefond Asien
    - SPP Aktieindexfond USA
    - AMF Pension Europafond Euro
    - SPP Aktieindexfond Japan

    SvaraRadera
  6. Inte dumt med tips - jag tackar!

    SvaraRadera
  7. Jag använder Skagen Global som bas i min PPM-portfölj.

    Den investerar i impopulära och undervärderade bolag över hela världen och ger mig på så vis utmärkt riskspridning. Genomsnittlig tillväxt de senaste fem åren har varit 31,1 procent vilket är 19 procent över jämförelseindex.

    Skilling Banco har en god poäng i sin kommentar.

    Kunskap är den bästa huvudkudden. Amerikanska SEC har en bra introduktion till nyckelbegrepp som asset allocation, diversification och rebalancing.

    SvaraRadera
  8. 17% är helt ok, men det beror ju också på vilken risk man är beredd att ta och hur långt man har kvar till pensionen.

    Jag hade ingen koll alls på ppm eller fonder för nåt år sen. Första gången jag loggade in på ppm (slutet av maj 2005) hade jag en totalsumma på 24440 kr.

    Nu har jag nästan 74000 kr och en värdeförändring på 40% i år. Jag lärde mig genom att hålla koll på morningstar och läsa artiklar på nätet.

    Det blev intressant och roligt och idag förvaltar jag 13 ppm-portföljer (familj, vänner, kollegor). När man har fått upp summan lite så kan det öka snabbt.

    SvaraRadera
  9. Mina PPM fonder har gått upp med 55% på ett år.
    Betalar inte någon för att ge mig placeringstips.

    Ligger idag på ca 200000 och har 30år kvar att jobba.

    /PengarPengarMera...

    SvaraRadera
  10. Ett tips är att ansluta dig som kund hos Svensk Fondservice, vi erbjuder oberoende analyser med god avkastning.

    Läs mer på http://www.svenskfondservice.se/las-mer-om-svensk-fondservice-oberoende-ppm-radgivning/

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg