Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Skära kostnader

Bert Karlsson sa en gång en klok sak tycker jag. Han sa 'det är inte inkomsten som är viktigast, utan utgifterna'. Och det ligger mycket i detta, anser jag. Det är så lätt att 'växa i kostymen' när man får mer i lönekuvertet.

Idag förstår jag inte hur jag och min fru lyckades överleva under studieåren.

Men att krympa kostymen är inte helt enkelt. Var ska man börja skära? Köra bil mindre? Dra in barnens Bamsetidning? Sluta äta lunch på jobbet och ha med matlåda?

Frågan är vad som är utgifter som ger tillräckligt tillbaka och vad som är onödigt och inte ger så mycket? Så Bamsetidningen blir kvar, lunch äter jag ibland - låda ibland och bilen körs lite mindre. Hur resonerar ni?

En del av ekonomibloggarna jag läser har, enligt min mening, en något fanatisk inställning. Att få ihop mer och mer pengar verkar vara ett självändamål medan att någon gång leva och njuta är underordnat. Jag kritiserar inte eftersom jag när jag var något yngre också trodde att jag skulle leva för evigt - eller rättare sagt, inte tänkte på min egen dödlighet. Att bara sträva mot ett mål är inte längre min melodi, imorgon kanske jag blir sjuk.

Tipsa gärna om var och hur ni skär i era kostnader. Jag läste att man bör börja med de stora posterna. Är det rätt?

Kommentarer

  1. Hej Per.

    Håller med dig om att vissa s.k. snålbloggare är väl extrema. Men det finns en tid för det också... efter tretti lugnar dom förhoppningsvis ner sig! Själv tycker jag att det är viktigt att unna sig ett och annat också.

    Helt klart är det dock, åtminstone för dom flesta, lättare är skära utgifter än öka inkomster. Jag rekomenderar dock att inte skära för hårt i utgifterna så länge livet är bra - har du redan optimerat situationen blir det svårt att optimera mer när det verkligen behövs.

    Med det sagt finns det inte heller något självändamål att slösa bara för att man kan. Tvärtom är det bra att spara medans man har det bra. Eller amortera för den delen, vilket också kan ses som en form av sparande.

    Vad jag tycker är viktigt att se över oavsett livssituation är bolåneräntan, som ofta är en väldigt stor del av regelbundna utgifter. Jag är också sparsam med elen, både hushålls och uppvärmning. Släcker lampor där jag inte är, stänger av apparater jag inte använder och har inte mer än 20 grader i huset. Vi åker även kollektivtrafik till jobbet både jag och frugan.

    SvaraRadera
  2. Hehe! Vi är också husägare och snåla med värmen. Det är filttofflor och tröjor på vintern. :-)

    Vår största kostnad är bilar. Vi bor lite avigt så kollektivtrafik är inget alternativ. Ur privatekonomisk synpunkt är det t.o.m. tveksamt att det hjälper att flytta till närmsta by med kollektivtrafik eftersom husen där är betydligt dyrare. Däremot skulle en sådan flytt ge praktiska och inte minst miljönyttiga fördelar.

    SvaraRadera
  3. instämmer också, men man kan spara på mycket utan att göra avkall på livskvaliteten. Jag försöker snåla på sånt jag inte har nytta av, t ex släcka lampor, inte låta vatten rinna i onödan, har börjat skära ner på cigaretter och inte köpa så mycket lunch på jobbet och storhandla (blir jättedyrt o småhandla i vår lokala affär)
    tjej7h

    SvaraRadera
  4. Det finns en hel del att tjäna på att fortsätta leva snålt och hålla nere utgifterna även ett par år efter studieåren.

    Om man har intäkter efter skatt på 18.000 SEK per månad men utgifter kvar på 8.000 SEK innebär det att man kan spara ihop till en kvarts miljon på ett par år.

    För den som tänker köpa bostad och finansiera med lån är detta ett alldeles utmärkt argument att få lägre ränta.

    Om pengarna investeras skickligt kompenserar dessa pengar också väl det pensionsbortfall som studieåren inneburit.

    Finns det några bra tips? Två stycken råd kan du få här på stubben:

    1) Undvik fasta kostnader, även om var och en av dem bara är några hundra per månad.

    2) Se till att få ut en bra livslängd på det du köper (eller redan äger). Det mesta behöver bytas ut förr eller senare, men om du byter ut något vart femte år istället för vart tredje innebär det en nettobesparing på 40 procent!

    SvaraRadera
  5. Det viktigaste för att skära kostnader är att föra kassabok över utgifterna. Om du inte har gjort det, har du ingen aning om vart pengarna egentligen tar vägen. När du väl hittat hålen är det ganska enkelt att täppa igen dem.

    Om man har ett mål, tycker jag att det är bra att kämpa intensivt för att uppnå målet. Men om man sparar bara för att spara, blir man ju till sist en Joakim von Anka. Man bör ha ett nöjeskonto som man tar av lite nu och då.

    SvaraRadera
  6. Tack för era kommentarer.

    Fasta kostnader, ja. Där är jag mest nöjd med att bytt Canal digital för 399 kronor i månaden till Viasat för 49 kronor. Visserligen bara 5 kanaler istället för 30 - men eftersom jag sällan tittar så är det ren skär vinst. :-D

    Livslängd på prylar. Hmm.. Badade tyvärr med min Ipod så där lyckades jag sämre..

    Men kassabok för jag! Det är ett prima sätt att se hur mycket skräp jag köper.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Badade tyvärr med min Ipod

    Det brukar jag också göra.

    Får jag tipsa dig om ett Otterbox-fodral till din nästa iPod?

    Det är vattentätt, stöttåligt och behåller den rätta känslan på klickhjulet.

    Med min Nano i en Otterbox kan jag simma, jogga i regnet och använda iPoden på de svettigaste träningspass. Det har också hänt att jag tappat Nanon i backen ett par gånger, utan en skråma.

    Världens bästa iPod-fodral - om du frågar mig.

    SvaraRadera
  9. Hej Per,
    jag sparar genom att alltid ta med matlåda. Det ger en bra besparing, och jag vet vad jag stoppar i mig. Jag eldar min lilla stuga med ved och har ett element som står på 15 grader utom i helgerna.

    Jag har en ganska låg inkomst, men den räcker bra ändå. Några utlandsresor blir det inte, men Sverige räcker långt, och jag älskar att bo mitt i naturen.

    Jag har en gammal rostig bil som är driftsäker och billig att åka med. Bussarna går för sällan för att passa mina oregelbundna arbetstider.

    Trots låg lön amorterar jag några tusen per månad på huslånen, så de pengar jag ändå drar in räcker till mycket. Jag kan inte säga att jag saknar något.

    SvaraRadera
  10. Monika, Sverige är fantastiskt - året om. Håller med dig fullständigt. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg