Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Korn på Quorn

Någon som har provat Quorn i matlagningen?
Eftersom en ko genomsnittligen pruttar 600 liter metangas per dag så har jag funderat på hur jag ska dra ner på köttet i matlagningen. Rent vegetariskt går inte, då får inte barnen i sig någon näring. Lilleman skriker om han så bara SER en gurkbit på tallriken. Därför funderar jag på Quorn och därmed helt enkelt lura ungarna!
Enligt FN:s klimatpanel står världens köttproduktion för 18 procent av alla växthusgaser. Och efter vad jag läst pruttar kossorna mest eftersom de har kroniskt magont p.g.a. det foder det får (sojabönor och dylikt ej nyttigt för kossor).
Det går att läsa en del om Quorn här. Att Quorn är fettsnålt är ju bra. Men hur miljövänligt är det? Och hur prisvärt är det? Företaget själv påstår att energiåtgången är en femtedel jämfört med köttproduktion, men den siffran får man väl ta med en nypa salt.

Nåväl, jag tänker prova att lura familjen och göra en fredagsmiddag enligt nedan:

Filé med viltsmak
4 portioner
Ugnstemperatur 200º
Ingredienser
ca 400 g Quorn Filé
Marinad:
2 dl matlagningsvin, rött
8 enbär, stötta
1½ tsk timjan
1 pressad vitlöksklyfta
salt
peppar
Sås:
1 morot
ca 200 g kålrot
1 burk kantareller (ca 190 g)
smör eller margarin
2½ dl mellangrädde
½ purjolök
1 tsk soja
1 msk gelé
salt
peppar
= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

Tillagning
Festrätt eller festlig vardagsrätt. Kantareller, enbär och gelé ger gratängen en vild karaktär.
Blanda ingredienserna till marinaden och häll över de otinade filéerna. Låt marinera ca 1 timme. Sila ifrån och spara marinaden. Skala morot och kålrot och skär i stavar. Bryn rotfrukter och kantareller i matfett. Späd med marinaden och grädden. Skölj och strimla purjolöken grovt. Blanda i soja, gelé och purjolök i såsen. Koka såsen 5-10 min och smaka av med salt och peppar.
Sätt på ugnen. Bryn filéerna i matfett i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg över filéerna i en smord ugnssäker form. Häll såsen över. Gratinera i mitten av ugnen ca 20 min.

Vad vet ni om Quorn?

Kommentarer

  1. Spännande! Du får återkomma med hur det smakade! Min erfarenhet är att det framförallt är konsistensen som blir lidande om maten är kryddig... Utan kryddor misstänker jag att smaken lider en del del också!

    Jag kan också bidra till faktadelen med att quorn inte är veganskt, till skillnad mot vad jag trodde. Minns inte riktigt vad det var i som gjorde det, men så är det iaf!

    SvaraRadera
  2. Kan också tillägga att jag också har tagit miljöhänseende i kosten. Försöker att köpa nötkött mer sällan och dessutom laga vegetariskt minst en (1) gång i veckan. Inte mycket tycker kanske många, men det är procentuellt sett en ökning med många hundra procent! ;)

    SvaraRadera
  3. Grattis till ett klokt beslut. Jag tycker quornfiléer är jättegott men brukar inte göra det själv. Tycker ditt recept såg supergott ut. Smaken är väldigt lik kyckling tycker jag.

    Vi äter ganska ofta quorn hemma, och då i form av quornfärssås enligt receptet nedan (mitt specialrecept, creme fraiche kan uteslutas för mer "köttig" konsistens).

    Recept

    1 påse quornfärs fryst, tror det är ca 400g

    1 stor tetra krossade tomater (500 g)

    0,5 dl vatten

    1 liten burk lätt creme fraiche

    1 stor eller 2 små gula lökar

    2 vitlöksklyftor, pressade

    2 vegetariska buljongtärningar

    Hackad persilja (brukar ta fryst)

    Fräs löken och vitlöken i en stor stekpanna/gryta och blanda med färsen. När den tinat blandas resten i (utom persilja), som får puttra tills lite vätska kokat bort och konsistensen är bra. Persiljan tillsätts på slutet så inte smaken kokar bort. Salta och peppra efter smak. Man kan ha chili i också.

    SvaraRadera
  4. Serveras med spaghetti eller pasta, kanske jag ska tillägga.

    SvaraRadera
  5. En annan vegetarisk rätt som barnen kanske kan luras äta är hälsans kök gourmetburgare, vegetariska burgare av sojaprotein. Tycker de är riktigt goda. De är bruna så de ser ut som vanliga burgare ungefär.

    Sojakorv är också toppen, hälsans köks. Den är i varmkorvsstorlek, men vi delar den och gör korv stroganoff med. Jättegod. Även om man steker och äter med bröd är smaken i princip samma som en vanlig korv, liksom utseendet (inte när den är fryst, men stekt).

    SvaraRadera
  6. Och det är äggvita i quorn, det är det som gör att det inte är veganskt.

    SvaraRadera
  7. Tack för alla tips och synpunkter.
    Efter vad jag förstått så är kyckling också mycket bättre än oxkött när det gäller utsläpp.

    SvaraRadera
  8. JAg vet inte sa mycket forrutom att jag tycker om quornfarsen och bullarna - smarrigt! Haller aven med finanskvinnan om sojakorven, vi bruker gora en sorts pasta och korvgratang med den och lite ost, lok och tomat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg