Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Semester i 14 dagar

Det är ganska tufft just nu - om man har mindre barn som vi. Snuva, hosta och inte minst kräksjuka jagas man av via skola och dagis. Själv har jag gått med en seg förkylning i kroppen några veckor och den bröt i söndags ut i nån slags influensa - värk i kroppen och ilsken huvudvärk.

Jag har inte varit så pass sjuk på åratal att jag stannat hemma ifrån jobbet. Det har varit av flera skäl. Dels av plikt, dels av att jobb blir liggande medan jag är borta, dels av kostnad. Det är dyrt att vara sjuk. Men den här gången så fick jag kasta in handduken. Jag har varit hemma måndag och tisdag den här veckan.

I och med att jag själv inte varit sjukskriven på mycket länge, har jag inte direkt haft koll på hur det fungerar. VAB:at har jag däremot gjort massor av gånger i leden av barnsjukdomar över åren, men inte sjukskrivit mig.

Så det finns alltså sjuklön och sjukpenning, har jag lärt mig. Och att det är arbetsgivaren som betalar sjuklönen dag 2 till 14. Dag 1 är karensdag.

Nu hade jag en otäck huvudvärk på måndagen när jag vaknade så jag orkade inte upp och iväg till jobbet. Kroppen var också seg som klister. Som lök på laxen var också sonen dålig eftersom han fick en öroninflammation i helgen, så han fick stanna hemma med mig. Därför anmälde jag min vana trogen måndagen som VAB. Vi tog oss igenom den dagen med mycket TV-tittande.

På tisdagen var lilleman bättre och skulle på utflykt med dagis. Själv var jag risig, så jag blev i sängen. Idag är det onsdag och jag jobbar igen. Och eftersom ingen annan gör mitt jobb så handlar det om att jobba ikapp över tiden. Övertid, helt enkelt.

Det är nu jag inser att vårt försäkringssystem är orättvist, enligt mitt tycke. En anledning är att det finns en karensdag. Jag kan förstå dess syfte på ett sätt. Man ska inte stanna hemma för minsta krämpa. Det ska ha en viss avskräckningseffekt att fuska. Karensdagen förutsätter dessvärre också att alla är potentiella fuskare. Det tror inte jag.

Jag tror att om Försäkringskassan hade använt sig av sina historiska data kring varje individs utnyttjande av försäkringen lätt hade kunnat hitta de mönster som avslöjar skojarna. Och då behövs heller ingen karensdag. Kan man dessutom bli helt avstängd ifrån Försäkringskassan, så som föreslagits, så är det klart!

Karensdag finns inte för tillfällig föräldrapenning, det vill säga VAB, och här fuskas det hej vilt!
Mitt eget 'nyttjande' av vårt i grunden utmärkta försäkringssystem blev en måndag med VAB och att jag använde min flextid för tisdagen. Jag fann ingen anledning att göra något annat. Nu blir det nya övertidstimmar att lägga till flexen för framtida endagarsjukdomar. Har inget annat val.

Dagens system säger mig att 'se till att vara sjuk i 14 dagar - den perfekta semestern'.

Kommentarer

  1. hej!
    stackars dig hoppas du är påbenen snart igen!krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Jag haller helt med om orattvisan i detta system. Liksom du ar inte jag en "fuskare". Om jag inte ar mer eller mindre doende sa gar jag till jobbet (fast idag var jag inte sa pigg alls sa fick ga hem vid lunchtid = inte raknat som sjukdag).

    Har ar det dock annorlunda, vi far 6 (tror jag det ar) sjukdagar om aret som betalas helt som vanligt, utan nagon karensdag eller avdrag etc.

    Blir man daremot sjuk lange sa far man sedan den statliga sjuklonen som inte ar pa manga kronor om dagen.

    Detta systemet funkar med andra ord bra sa lange man inte blir riktigt sjuk en langre tid!

    SvaraRadera
  3. Krya pa dig far jag val saga ocksa ;-)

    SvaraRadera
  4. Ja vabbat har jag gjort en hel del senaste veckorna. Det är kraftiga förkylningar och magsjuka som kommer och går. Själv har jag klarat mig bra (peppar peppar...)hittills men brukar sjukna till när jag är ledig (vilket jag ska vara nu över jul och nyår).

    Btw, tänkte lägga till dig i en länklista så småning om - ska bara lära mig hur det och bloggande i övrigt fungerar.
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  5. Tack för era sympatier! Klart piggare nu! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg