Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lyxfällan och skuldfällan

Det är skrämmande att läsa men så många som 6 procent av Sveriges vuxna befolkning, 400 000 personer, tror att de inte klarar att betala sina räkningar de närmaste två månaderna!!?

Prata om att vi i Sverige lider allvarligt av att inte kunna ta hand om sin privatekonomi. Det här låter ju mycket värre än jag någonsin kunnat ana.

Jag vet inte hur de räknat fram beloppet, men skuldsättningen kostar i dag, enligt kronofogden, samhället ungefär 40 miljarder kronor om året. Och till det kommer personlig ohälsa som så väl hänger ihop med en dålig ekonomi. Skilsmässor inte minst.

Om du känner att du inte kan eller vet hur du ska reda ut din ekonomiska situation så erbjuder många kommuner ekonomisk rådgivning. Se på den egna kommunens hemsida. Jag vet inte om detta är lagstadgat, liksom familjerådgivning, men om inte så borde det vara det. Dålig privatekonomi drabbar ofta barnen (hör den tidigare?) direkt eller indirekt.

Jag önskar nu att något undersökningsinstitut inte bara kallt konstaterade siffror utan undersökte VARFÖR dessa människor hamnat i sin situation? Jag vet vad krediter, snabba lån och räntefria köp kan ställa till med.

Kommentarer

  1. 400 000 är inte särskilt många personer egentligen, åtminstone inte jämfört med andra problemgrupper. Man räknar t ex med att 10 procent av befolkningen inte klarar av att hantera alkohol, de är alkoholister. De 400 000 människor som oroar sig för räkningarna kan till stor del vara t ex studenter eller pensionärer med låga inkomster, eller personer med psykiska- eller drogrelaterade problem, samt naturligtvis slarvpellar som inte kan eller vill bry sig om framtiden och sin ekonomiska situation.

    Hur slarvpellarna skall förmås att ändra inriktning vet jag inte. Ej heller anser jag det vara ett problem av så stor dignitet att det är statens sak att ta fram ett åtgärdspaket.

    SvaraRadera
  2. Jag läste detta i dagens DN och skulle just sätta mig att skriva ett blogginlägg om det. Jag är också förvånad, jag tycker det är en enormt hög siffra! Jag hade inte kunnat tänka mig att det är så många som har svårt att betala räkningarna, att så många ligger på marginalen! Jag undrade vad som var orsaken, men det som uppges i artikeln är "oförutsedda utgifter" som främsta orsak.

    SvaraRadera
  3. Det enklaste är att inte låna ut pengar till personer som kan få problem med återbetalningen.
    Därför borde våra lagar ändras så att om en näringsidkare lånar ut pengar till en privatperson så skall näringsidkaren vara skyldig att först göra en rimlig kreditprövning. Om det inte har gjorts en rimlig kreditprövning skall skulden helt eller delvis avskrivas.

    SvaraRadera
  4. Att inte låna ut är ju en bra tanke. Men livet är inte svart eller vitt, du kan ena dagen vara en välmående människa med bra jobb och bra lön, för att i nästa vara en långtidssjuk eller arbetslös ... visst ska man tänka många gånger innan man tar lån och se så att man klarar en sjukskrivning, men jag tror få tänker så idag. Dessutom kan det efter ett huslån "komma" barn osv, som man inte planerat. Man kan inte ha 100% täckning för allt som kan hända i livet.

    Riktar mig framförallt till Gustav när jag skriver följande:
    Har själv blivit förd bakom ljuset, utan min vetskap, idiotiskt tycker kanske du, men det hände, och inget kunde jag göra förrän EFTERÅT. Nu blev inte jag drabbad som en vän till mig:

    Hon arbetade, hade en sambo som satt hemma och beställde varor i HENNES namn, för att kunna sälja dem, för att få pengar. Eftersom HON arbetade, såg hon aldrig röken av vare sig PÅMINNELSER, INKASSOHOT, KRONOFOGDEHOT ELLER ANNAT. Hon sitter ni i SKITEN, ord står mot ord säger polisen, och VISST är det så. Hon har nu efter FEM år i skuld lyckats få någon som tror på henne, fått ett banklån och är snart skuldfri.

    Som sagt, livet är inte svart/vitt, det finns mycket som kan påverka.

    SvaraRadera
  5. Jag läste också artikeln i DN och det jag tycker är mest sorgligt är att det är så väldigt många unga människor som hamnar hos kronofogden pga av cyniska kreditgivare som erbjuder snabba sms-lån och dylikt. j

    SvaraRadera
  6. Life: Det finns alltid dom som faller utanför ramarna som din vän. Men om man skulle skärpa kravet på lånen skulle färre personer råka illa ut och dom pengarna som används för att hjälpa dom skulle kunna användas vettigare.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg