Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Beskedliga besked

Idag fick jag ytterligare två stycken värdebesked med posten. Liksom Mera Kosing har jag tidigare bara knycklat ihop dessa och kastat efter en snabb genomläsning.

Men inte mer. Nu ska allt nagelfaras och analyseras. Nu ska jag ha koll på avgifterna, minsann. Så in med siffrorna ifrån papprena i Excel och fram med förstoringsglaset. Och det var ganska fula kryp mellan raderna minsann.

Både beskeden var av typen Tjänstepensionsprogram. Jaha? Och vad är det egentligen? Jag fick minsann slå upp det och svaret blev att 'tjänstepension är en försäkring som är bunden till ett anställningsförhållande. Premien för försäkringen betalas av arbetsgivaren. Tjänstepensionen, tillsammans med den allmänna pensionen och det privata sparandet, utgör det svenska pensionssystemet'. OK, då är jag med.

Men sedan var kosingen uppdelad i Livförvaltning och Fondförvaltning. Ännu mer att slå upp. Jaha, livförvaltning är 'enkelt och tryggt och passar dig som vill ha ett garanterat försäkringsbelopp i botten av ditt sparande'. Det låter ju bra? Fondförvaltning visade sig vara precis som att köpa fonder i övrigt.

Men avkastningen för 2007 då? Jo, det visade sig att för tjänstepension 1 var fondavkastningen minus 86 kronor! Livförvaltningen presterade 2996 kronor. Med avgifter och skatt blev avkastningen totalt 4,63% för 2007. För tjänstepension 2 blev siffrorna i ordning 135 kronor, 500 kronor och 1,71%. Någon som är imponerad?

Nähä, jag vill ha mer! Undrar om dessa försäkringar omfattas av möjligheten att flytta dem? Troligen.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

  1. Och inte nog med att jag knycklar ihop dem. Tjänstepensionsföretaget heter Collectum så alla tror att det är något inkassokrav dessutom

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg