Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Inte sjukt att jobba

Det är glädjande att läsa att förtidspensionärer nu ska få bättre möjligheter att dels bidraga till vår gemensamma välfärd, dels kunna dryga ut sin ersättning genom att ta ett jobb.

Att vara förtidspensionerad och relativt ung kan inte vara roligt. Att inte kunna eller våga bidra till sin egen försörjning på grund av rädsla för att förlora den ganska tunna ersättningen är bedrövligt. Jag förmodar att mycket självkänsla går förlorad för en hel del människor?

Jag hoppas på att förslaget, som nu ska ut på remiss, kan hjälpa många tillbaka till arbetslivet, det är trots allt så att många jobb fyller en värdefull funktion, liksom att arbetet också är en social samvaro, ett deltagande. Sitta hemma och kura är inte bra för någon.

Kommentarer

  1. Jag är 28 år och varit sjukpensionär sedan jag var 18. Siktar på att bli miljonär genom sparande och investeringar med pengar jag får genom min minimala ersättning. Hoho vad folk kommer hata mig när jag sitter och glassar i solen i Thailand och lever på skattepengar!

    SvaraRadera
  2. Det tror jag inte. Jag förmodar att det finns en anledning till att du blivit sjukpensionär. Men om du vill öka på din inkomst och har arbetsförmåga så borde du kunna flytta till Thailand tidigare? :)

    SvaraRadera
  3. Det är svårt att få jobb när man har varit sjukskriven i 10 år, har en schizofreni diagnos och bristfällig utbildning. Tycker iofs att moderaternas förslag är bra även om det känns mer riktat till dem som har en utbildning och jobbat sen tidigare. Föresten funderar jag på att starta en blogg "sjukpensionärens väg till miljonerna" men det är nog aningen kontroversiellt. Eller vad tror du penning?

    SvaraRadera
  4. Tack för dina kommentarer, Anonym.

    Ja, det kan jag förstå. Känner du bitterhet över att inte kunnat få möjlighet till att jobba? Eller du har lyckats hitta andra sysselsättningar?

    Jag tycker absolut att du ska starta din blogg. Visst, den lär bli kontroversiell men säkerligen välbesökt! :) Det skulle vare trevligt att höra mer om hur ditt liv har varit, är och vad du har funderingar kring.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Ska försöka ta modet till mig att starta en blogg. Besöker din frekvent, alltid trevlig läsning!

    Du verkar vara en förstående och empatisk människa. All cred till dig för det.

    Återkommer med blogg länk längre fram (;

    /David

    SvaraRadera
  6. Nu har jag skapat min blogg http://sjukpensionaren.blogspot.com/. Få se vad reaktionerna blir. Länka gärna vore snällt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg