Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tid, semester och fasaner

Jag har lite dåligt samvete, eftersom jag minsann har läst alla era bloggar. Men jag är dålig med att kommentera, fastän jag gärna vill. Jag skyller på tidsbrist, och jag imponeras över er flit.

Jag har en del säckar att knyta ihop innan jag tar semester för att åka skidor, så det här är det sista inlägget på tio dar, minsann. Kommer att befinna mig långt ifrån både dator och WLAN, vilket kommer att bli behagligt. En bok räcker gott framför brasan på kvällen. Och då inte ens en ekonomibok, utan det får bli Mankells 'Kennedys hjärna'.

Månadssummeringen för februari tar jag hand om efter semestern, jag håller på att skissa på en ny über-Excelbok som ska lyda min minsta vink kring inkomster och utgifter. Den kommer förresten att innehålla hela mitt privatekonomiska liv - från PPM till budget.

För mars månad ska det nu också föras en sträng motbok - utgiftsboken. Min egen i Excel hittar du här. Eftersom jag inte har någon dator så ska jag göra på det gamla sättet - skriva ner lite klurigt i en skrivbok som jag ska ha i fickan. Det är trist att föra kassabok. Men effektivt. Man stannar gärna upp och tänker en gång till innan plånboken åker fram.

Jag önskar er en riktigt skön helg och inledning på mars månad. Låt oss säga att våren är här, förresten. Hemma hos oss tycker både djur och natur det. Pipiga småfåglar, råmande katter och en tokig fasantupp livar upp. Jag är åter i etern, förhoppningsvis gipsfri, innan ni anar det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

  1. jaha, då önskar jag skön semester då!

    Det där med üver-Excel är en av mina utopier, drömmar, visioner. Ett klick och det ska bara rassla igenom överallt. Rapporter, uppställningar, diagram, momentanställning, prediktioner, allt vill jag se! Jag är nästan lite bekymrad över om jag kanske lider av ..... ve och fasa, överdrivet kontrollbehov??? Jag som är en så avslappnad typ. Men, jag tror det har att göra med färgerna och möjligheterna, flexibiliteten i excel. Form och färg har det med att göra naturligtvis!

    Bryt nu inga ben! Eller förresten, gör det, lagom mycket, så får du mer tid att blogga sen! :-D

    SvaraRadera
  2. ÅH NEEEEJ, kommer att sakna dina inlägg! Nä, skämt åsido, hoppas ni får en SUPERHÄRLIG semester. Koppla av och ta hand om familjen, och skriv MASSOR när du är tillbaka, hihi.

    SvaraRadera
  3. Att föra kassabok är verkligen en riktigt bra grej, när man vill hålla utgifterna nere. Det är ju jobbigt att skriva ned vad man handlar hela tiden.

    Jag har inte handlat en onödig sak på hela veckan, bara lite mat och födelsedagspresenter. det kan jag tacka min kassabok för;-)

    Ha så trevligt på semestern!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Ha en trevlig semester!

    Jag har funderat på att köpa en liten svart kassabok för jag och excel är inte särskilt bra vänner, men det finns något ångestladdat över att skriva ner varenda krona jag spenderar...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg