Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bila som i bilar


Bilar är ett elände. De är dyra i inköp, i drift och att tanka. Och till sist återstår bara skrotningspremien.

Det finns en sorts hatkärlek till bilar hos mig. Jag tycker att bilar är rätt kul, samtidigt som jag helst inte vill betala de skräckinjagande summor som de kostar att ha.

I bloggsfären pratas det minsann bil. Förmera är ute efter en ny kärra att ersätta den gamla med och stackars Frisk ekonomi fick en snyting av sin bil - en reparation på 12 lakan. Själv var en av våra två plåtlådor inne på service för 2600 riksdaler nyligen. Usch! Hur ska man kunna bli ekonomiskt oberoende med sådana gökungar i boet som personbilar?

Vår äldsta vagn har nu rullat 24 tusen milsingar och reparationskostnaderna börjar närma sig värdet på kärran. Det ligger inte långt i tiden innan det är dax att byta den.

Och med barn med i bilden så vill jag köra säkra bilar. Visst, bränsleekonomin är viktigt men inte i relation till hur säker bilen är. Folksam gör ett fantastiskt arbete med sin trafikforskning. Du kan läsa mer här. På deras hemsida kunde jag snabbt konstatera att den äldre bilen saknar whiplashskydd. Whiplash, som är den vanligaste skadetypen vid bilkollisioner leder till ett stort lidande för många människor. Så bara det är ett BRA skäl att byta vagnen.

Folksam har också statistik kring vilka bilmodeller som är att föredra - vid trafikolyckor. Denna bygger på verkliga olyckor och inte på krockttester. Toyota Avensis 03-, Saab 9-5 98-, Saab 9-3 (98-03) samt Mitsubishi Galant 97-03 ligger i topp. Samtliga har minst 30% högre säkerhet än medelbilen. Allra bäst resultat fick Toyota Avensis. För första gången toppas listan av ett icke-europeiskt bilmärke.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

  1. Usch ja, det där eländet ... Jag tyckte Toyota Avensis verkade vara en jättebra bil, säker och bra kvalitét, och så ser den faktiskt ok ut om man ska räkna med det också ;-). Min besvikelse var stor när jag konstaterade att den inte passar familjen. För trång för barnen i baksätet, och jag tyckte den var trång på förarplatsen också, och låg, halva synfältet täcktes av backspegeln. Nu är det möjligt att jag ställde in stolen fel, har jag insett efter yttterligare biltester, så kanske får den en chans till, får prova den igen helt enkelt. Och innan vi provar ska barnen åka en _liten_ bil och inte en stor, så klagar de inte på utrymmet ;-).

    SvaraRadera
  2. Vår nyare bil är en Opel Vectra 07. Den har enorma utrymmen, vilket var en frälsning på skidsemestern. Värd att prova. Den har gått 3000 mil nu problemfritt och den är billig att serva. Dock inget för den som vill ha en racerbil.

    Tittar nu på bl.a. Honda Accord och Skoda Superb, verkar också bra.

    SvaraRadera
  3. jag är likadan. 40 år gammal och ett 30-årigt brinnande bilintresse. trots det har jag aldrig ägt en bil.... tycker helt enkelt de är för dyra och så hatar jag verkstadsbesök. jag bor också i Lund och du kan ibland se mig på min (peugeot) Vespa..... kanske något för dig? fast familjen får du lämna hemma.

    SvaraRadera
  4. Hehe, bilar är ett ännu större svart hål än huset. Huset har ju förhoppningsvis ett värde när det är dags att flytta.

    Min bil är över 20 år gammal och har gått knappt 1 000 mil om året och börjar tyvärr sjunga på sista versen nu. Precis som du säger, så börjar ev reparationer att kosta lika mycket som bilen är värd och då känns det ju rätt tungt tycker jag.

    Fast å andra sidan så kostar ju nya bilen en hel del också, så frågan är ju vad man ska ha för något...

    SvaraRadera
  5. Vår familjebil är också en Opel Vectra, jag tycker att det är ok drag i den, 175 hästar och det är sambon som kör den räcker långt och väl. Vi valde den av samma orsak som dig. Dessutom är den ganska billig i inköp och service var 3000 mil.

    SvaraRadera
  6. Nu för tiden finns väl inte ens skrotningspremien kvar tror jag...

    zeeke

    SvaraRadera
  7. En rätt bra idé, om man har en riktig skrothög, är att byta in den i någon kampanj där du får 20 lakan eller liknande för bilen.

    I realiteten kanske det handlar om 5-10 tusen eftersom bilarna i kampanjerna brukar ligga lite högt, men kommer du in med ett vrak blir det en hyfsad affär. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg