Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Finanskris, Ratos och en byggmodell

Jag håller ögonen ifrån både mina fonder och aktier idag. Jag vet ju ändå att det är nedåt, nedåt..
Finanskrisen i USA ger stora skälvan, själv reagerar jag med en trött suck. Min strategi ligger fast, den måste helt enkelt göra det fast det stormar. Positivt att läsa var dock Davids inlägg om att det finns möjligheter i kaoset. Det känns positivt att vara en del av en ekonomi-community också, alla ni som finns 'därute'.

En liten gnistra av ljus i totalmörkret var att utdelningen i Ratos ser ut att bli 9 kronor istället för 5 kronor och 50 öre.

Visst, med mina blygsamma 75 aktier är det småpotatis men ändå.. ..ljus är ljus, även små sådana. All utdelning ska återinvesteras framöver i 'möjligheter'.

I övrigt är jag lite avmätt på ekonomi. Jag vill ta en liten paus och köpa en byggmodell och sätta mig och pula med. Vilket känns som en bra idé.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

  1. Det tycker jag att du ska unna dig att göra!
    Så kan du bygga modell medan jag spelar guitarr hero :)

    SvaraRadera
  2. per, jag vill också bygga! Några tips om vad? Bilar gör sig inte riktigt som byggmodeller tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Det låter kanske fånigt, men jag är inne på den här:

    http://www.tradera.com/
    LEGO_STAR_WARS_10179_MILLENIUM
    _FALCON_ULTIMATE_5000_EX_ONLY_-
    auktion-59918123

    Men jag är för snål, minsann. :)

    SvaraRadera
  4. Inget för mig! har aldrig gillat Star Wars! Dessutom, som "officiell" bloggare kan jag ju inte erkänna vad jag har för nörd-egenheter.....
    Det är inte snålhet från din sida, snarare sund självbevarelsedrift. 4000kr, visste inte att Lego kunde vara så dyrt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg