Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Tid för eftertanke

Så ja, nu var det sista ägget uppätet och den sista snapsen uppdrucken. En riktigt trevlig, behaglig Påsk närmar sig sitt slut. Vädret har dock varit lite väl spännande, från vår till snöstorm till vacker vinterdag. Lite sorg över att alla krokus som tittat upp redan inte hann visa sin prakt har jag..

Hoppas du haft en avkopplande Påsk. Jag vet att det inte är alla förunnat, men det kanske har funnits några stunder för 'kontemplation'?

Familjen Penning har haft några intressanta dagar, och en av de mer udda händelserna är att det fanns ett hus till salu i byn som vi fick upp ögonen för. Vi bor idag 10 kilometer ifrån all ära och redlighet, och har stundom funderat på att flytta in till byn. Och det är då som all privatekonomisk talang, om den nu finns, får stryka på foten.

Vi är nämligen överens, jag och fru Penning, att om vi ska flytta till byn gäller att


  • inte flytta till renoveringsobjekt eller med för mycket att fixa till

  • inte få ett mindre, sämre planerat hus

  • läget ska vara på rätt 'sida' av byn, mot naturen och inte mot industriområdet

Dessa kriterier i sig innebär att de hus vi intresserar oss för inte är billiga. Kåken ifråga är c:a 10 år gammal, ganska stor och stämmer väl mot ovan kriterier. Utgångsbud tre miljoner sjuhundratusen penningar! Jag får näst intill delirium.

Det är bara att konstatera att vi inte kan räkna hem ett sådant köp, inte med kortare resväg till jobbet och inte med vinsten på befintlig kåk. Vi inleder med att gå på visning kommande helg, sedan får vi se. Frågan är, ska vi knota vidare i vårt hamsterhjul eller byta upp oss till ett lite nyare, fräschare? Vi måste åtminstone springa lite fortare i så fall..

Vår kåk har standard som en villa men kan med fördel köpas och användas som fritidshus, så att priserna stiger på dessa är ju absolut intressant. Vi bor oerhört naturskönt, så skulle vi sälja och flytta så blir det med dubbla känslor, det är helt säkert.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

  1. Spännande med husvisning! Jag och min sambo kollar ofta på husannonser och drömmer framförallt om en ehen täppa, men vi letar efter något riktigt billigt och ändå fantastiskt (knepig kombination) så hittills har vi inte slagit till på något...

    SvaraRadera
  2. Låter ju otroligt spännande! Men 3.700.000!?!? Det måste vara ett rejält hus det.
    Å andra sidan är inte livskvalitet bara pengar.
    Låter sunt att börja med visningen och se vart det leder :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är viktigt att bo bra. Bra hur i bra områden tenderar dessutom till att vara relativt lättsålda i ur och skur. Ifall ni har en bra säkerhetsmarginal på räntan ser jag ingen anledning till att inte försöka byta upp sig.

    Mvh David

    SvaraRadera
  4. Oj, vilka priser!! Kul att titta iaf!

    SvaraRadera
  5. Om ni kan tänka er värmlands skogar så kan ni få en mindre herrgård för den slanten ;)

    SvaraRadera
  6. Ja ... det är svårt det där. Hur mycket vill man lägga på att bo? Hur vill man leva sitt liv? Resa? Göra andra saker? Renovera som sagt ... Fördelar/nackdelar. Men det kostar inget att titta ... Tyvärr påverkas ens omdöme kraftigt av så'nt man gillar och önskar. :-)

    SvaraRadera
  7. Maja, det är skoj att leta, men ångestframkallande att ta ett beslut. Hoppas ni finner en finfin täppa för en spottstyver. :)

    Markus, jag har slutat förvånas över huspriser. Jag ser ingen ände på förskräckelsen. :O

    David, tack för den kommentaren, den uppmuntrar. :)

    Änkan, jag tycker det är hutlöst egentligen.

    Kerla, säg inte så. Jag får spel! ;)

    Plupp, ja ,risken är att man räknar på det hela tills det ser ut som man önskar. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg