Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Var finns stoltheten?


Förbannad blir jag när jag läser att så många som var fjärde arbetslös struntar i att söka de jobb de blir anvisade av Arbetsförmedlingen. Jag tycker att det är en näst intill en kriminell handling att inte sträva mot att försörja sig själv. Läs här, här och här. Det är denna typ av icke-handling som dels understryker att en del människor tycker det är i sin ordning att åka snålskjuts på andra, dels kommer innebära hårdare nypor även för alla de som är hederliga. Jag hoppas på åtgärder.

Och jag vet vad jag talar om. Jag var arbetslös under ett och ett halvt år. Arbetsförmedlingen var då inte till mycket hjälp utan jag arbetade själv mycket hårt för att hitta ett nytt jobb. Jag sökte även jobb som var utanför mina kompetensområden. Varenda ansökan har kvar i min dator, så som en påminnelse om denna svåra tid.

Men det är ingen ursäkt att INTE söka de jobb som man anvisas. Att sedan dessutom LJUGA om det hela är skamligt. Skyll inte på Arbetsförmedlingen att de inte ser till att skaffa fram tjänster åt dig som du anser dig vilja ha, ligga på rätt ställe och vara inom ditt kompetensområde. För tusan, om det inte finns jobb i ditt gebit - då får du väl tänka om? Som tillägg vill jag säga att våra högskolor och universitet har då utbildningar i de mest underliga och i mina ögon meningslösa ämnen. Subventionerade utbildningar ska leda till en försörjningsförmåga, annars lägg ned dem alternativt låt studenten själv betala.

För min del får de gärna lägga ned hela AMS och använda pengarna till att gynna företagsamhet och entreprenörskap.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Arbetslösa söker inte anvisade jobb ser ju illa ut när det beskrivs på det sättet.
    Vad inte Anne-Marie Qvarfort skriver i sitt pressmeddelande är att det är ett mycket trubbigt instrument de använder för att välja ut vilka jobb som ska anvisas. Som artikeln skrivs så kan man tro att någon på arbetsförmedlingen sitter och väljer ut jobb "för hand" som passar en specifik arbetslös.

    Så går det naturligtvis inte till i verkligheten. Som arbetslös skrivs du in som aktuell för ett antal olika jobb som du kan passa in till enligt arbetsförmedlaren eller har utbildning och/eller erfarenhet av.

    Där efter så matchar en dator med de inkomna jobben med de arbetslösa, oavsett vad det sen står i annonsen som specificerar vad de kräver av den som har anledning att söka tjänsten.

    I mitt fall blir jag då anvisad inte bara jobb jag har en reell chans att få och där jag uppfyller kraven. Utan jag blir också anvisad jobb inom samma "bransch" jag jobbat mest inom där man ska vara extremt händig trots att jag inte är det, vara mekaniker trots att jag snarast tar sönder det jag försöker laga, ha speciella körkort jag inte har, vara arbetsledare och ha mångårig erfarenhet av att ha jobbat som, ha erfarenhet av att köra motorsågar och andra maskiner jag aldrig varit i närheten av samt ha utbildningar och övriga erfarenheter jag inte heller fått.

    Det kräver ett minimum av intelligens för att inse att jag aldrig kommer att bli aktuell för de jobben och jag vill påstå att det är få arbetslösa som inte inser när de inte ens är i närheten av att ha en reell möjlighet att få jobben och därigenom bara slösar sin egen och arbetsgivarens tid med att söka jobb de inte har en chans att få.

    Jag har visserligen sökt alla jobb jag blivit anvisad till, även i de mest menlösa fallen, eftersom jag inte är intresserad av att bli av med min A-kassa, men jag hade kunna använda de portopengarna till något betydligt nyttigare...

    Med ett annat mindre trubbigt instrument som faktist hittat rätt personer så vore det en annan sak. Men den här typen av påstående utan bakgrundsinformationen ovan hänger bara ut arbetslösa än mer och visar dessutom på dålig journalism som väljer att inte undersöka och ifrågasätta vad som påstås.

    För sakens skull kan jag påpeka att jag börjar jobba om några veckor på en ort jag aldrig varit i innan och som jag väljer att flytta till, trots att jag inte känner en enda person där, istället för att bo där jag vill och att jag dessutom tidigare sökt jobb så långt iväg som 150 mil från min dåvarande bostadsort... Och det utan att få en anvisning om jobben, eftersom jag insåg att jag uppfyllde kraven, helt på egen hand.

    SvaraRadera
  2. Nä varför skulle detta fungera när vi har två ledande regeringspartier som struntar i allt var heder och moral heter.Så varför så förvånad !?.

    Pelle

    SvaraRadera
  3. Ja, alltså AF tyckte jag inte att jag hade särskilt mycket nytta av. Jag hade turen att få gå till ett annat alternativ, där jag fick den hjälp och det stöd som behövdes för att få ett jobb.

    Jag tycker att man ska söka alla jobb som finns och som man har en chans att få. AF:s hänvisningar ger jag inget för då de hänvisar jobb som man inte passar för på en enda punkt. Arbetsgivarna blir översvämmade av meningslösa ansökningar och den som söker har ändå ingen chans att få jobbet.

    Sysselsättning är målet, men det måste finnas vett och sans bakom AF:s hänvisningar och det är inte bara i undantagsfall som hänvisningarna är helt korkade.

    Fram för fler alternativ till AF ;-)

    SvaraRadera
  4. jj.n, tack för dina synpunkter. Jag är medveten om att AF då inte är den instans som vanligtvis kan hjälpa den arbetssökande på bästa sätt. Det tråkiga är dock att de som nu mörkat gör att det blir hårdare bandage för alla.

    Pelle, jag är inte förvånad, bara förbannad. I det här fallet är jag arg på de som faktiskt ljuger i sammanhanget. Att förklara ett eget beteende med att andra också gör det rimmar illa i mina öron.

    Mycket bra, Fru Krona. Anvisningarna måste så klart bli bättre om AF ska ha ett fortsatt förtroende. Tyvärr tror jag att denna koloss på lerfötter behöver en snabb pension. :)

    SvaraRadera
  5. Jag har varit på arbetsförmedlingen en gång i hela mitt liv. Ville ha hjälp om vad det fanns för möjligheter för mig och så imin situation.
    Det enda dem gjorde var att hänvisa mig till en dator på en sida som jag skulle kunnat tittat på hemma.
    Gick därifrån istället.

    SvaraRadera
  6. Ett enda jobb har jag fått genom arbetsförmedlingen och det var mitt andra arbete efter grundskolan. De perioder jag varit arbetslös har jag i de flesta fall använt till att utöka min kompetens på olika områden och samtidigt sökt olika arbeten.

    De (få) arbeten jag har fått mig anvisade har i de flesta fall, precis som jj.n skriver, antingen varit utanför de kompetenser jag besitter eller ställt krav som jag inte kan ställa upp på, ex. arbetstider som skulle göra mig till helgfarsa, alt. "du tänker väl inte skaffa barn?".

    Och precis som jj.n påpekar så finns det ofta tillfällen då man får avväga om det är värt min och arbetsgivarens tid att söka arbeten som jag ändå inte har en reell chans att få.

    Då är det bättre att helt strunta i arbetsförmedlingen, sätta sig med telefonkatalogen och ringa runt. Så har jag fått alla jobb efter det där andra.

    SvaraRadera
  7. Det lutar åt att fler än jag vill lägga ner Arbetsförmedlingen. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg