Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Att föra bok gör mig klok

Något insnöad på Excel är jag ju, och jag använder programmet flitigt till allt ifrån räkningsbetalningar till fondsammanställningar. Ett pågående projekt är ÜberExcel 1.0 som jag snart ska dela ut till er läsare.

Ett problem som jag dock har, som inte visat sig vara smidigt nog i Excel är bokföringen av konton. Att föra dubbel bokföring i Excel har inte visat sig vara så roligt, det blir för mycket klippande och klistrande, enligt min mening. Så för min del vill jag helst bara stämma av konton i Excel en gång per månad. Och jag vill inte spara alla kvitton för hela månaden, så någonstans måste detta föras.

Så jag har sökt lite efter alternativa lösningar. Jag tittade lite på GnuCash, som är en fri programvara, men jag hittade ingen svensk version. Dessutom är jag känslig för hur gränssnitt ser ut - är det inte snyggt är det inget kul heller.

Jag sprang av en slump på en programvara som heter iCash. Jag tycker den ser mycket trevlig ut, så jag tänker att ta ner en demo. Trevligt är också att den finns för både PC och Apple, och eftersom jag drömmer våta drömmar om en Mac så är det extra prima.

Jag återkommer efter en utvärdering av produkten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. hej!
    varför inte köra papper och penna det gör jag, får hur bara som helst.där för jag in exakt vad jag gör med pengarna..
    exempel
    inkomst 30.000
    räkning telefon 500
    räkning fackavgift 500kr
    uttag i automat 3.000
    överföring till sambon
    inkomst från sambon
    inkomst från försäkringsbolag
    kattmat
    handling mat
    handling renovering



    uttag i automat
    här skriver jag vad de pengarna har använts till

    SvaraRadera
  2. Det där är ett problem, jag kör flera excelblad, men jag har hittills ingen koppling till "likviditeten" för hushållsekonomin, på samma sätt som jag har för huskontot (fasta kostnader), men jag har tänkt att fixa det. Det är väl bara att kavla upp ärmarna och börja programmera helt enkelt *s* ... Jag kan knappt vänta på att få se ditt Überexcel :-D

    SvaraRadera
  3. Excel täcker för närvarande de behov jag har, och framförallt hade jag svårt för att få till min och sambons halvdelade ekonomi på ett bra sätt i de program jag kollade upp. Jag kollade mest på GnuCash och Buddi, där GnuCash väl var bäst i den meningen att det är ganska komplett, medan Buddi nog hade passat mig som privatperson bättre. Det kunde man dessutom i viss mån komplettera med egna plugins (skrivna i Java).
    För min det föll valet som sagt ändå på Excel till slut.

    SvaraRadera
  4. Jag kombinerar Excel (övergripande budget samt kassaflöde/likviditet över 1-6 månader) samt Excel för långsiktigt sparande. För det dagliga har jag papper och penna som sedan förs över typ Mat kontot skriver jag ner i månaden och för sedan över till Excel en gång...tycker personligen att det är lite jobbigt att uppdatera excel (eller andra dokument)dagligen och boken funkar bra...köpte den i USA för 50 cent för ett par år sen så den har varit billig oxå:-)

    SvaraRadera
  5. Hejsan, Excel lär jag inte släppa, men jag behöver en elektronisk kassabok. Jag tror mycket på iCash, den verkar kanon! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg