Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Fastighetsmagnat

En liten finfin utdelning från Kungsleden idag och jag fick 560 kronor efter skatt. Jag har då sammantaget fått 1880 riksdaler i nettoutdelning så här långt.

Fyra bolag återstår i min lilla portfölj. Beijer Electronics ger 4 kronor, Clas Ohlson 4 och femtio. NIBE ger blygsamma 1 krona och 15 öre. Slutligen Skistar med 4 kronor och femtio öre. Dessa sammantaget ger mig ytterligare en dryg tusenlapp efter skatt.

Vilken stormagnat man är! Nåväl, skratta ni, det bjuder jag på. Men dessa småpengar återinvesteras enligt Aktiestinsens recept.

Käre Carolus Rex förklarade innebörden för mig, och inte minst kraften, i aktieutdelning. Med formeln Nuvarande utdelning multiplicerad med utdelningstillväxt upphöjt till antal år, så kunde en intressant utveckling skönjas.

I Carolus räkneexempel för Ratos, där jag fick 792 kronor i utdelning, skulle en utdelningstillväxt på 8 procent ge sammantaget drygt 36000 kronor på 20 år. Dessutom skulle aktien förhoppningsvis följt en liknande kurva.

Nåväl, drömma går ju. Mina knappa tretusen är riktiga pengar.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

  1. Mina utdelningar har varit i belopp som "3" "9" "11" kronor! Men väl är är återinvesteringar av utdelningar courtagefritt hos aktieinvest.

    SvaraRadera
  2. Hmm. Det låter intressant? Ingen courtage alls? Undrar hur det är hos Aktiedirekt, måste kollas upp.

    SvaraRadera
  3. Dessutom är du ju medlem i aktiespararna nu, så då får du lite rabatt därtill på Aktieinvest ;) Det dåliga är att det kostar pengar per kvartal om man inte gör några affärer på Aktieinvest.

    SvaraRadera
  4. Peter, jag måste läsa avtalen på Aktieinvest för att jämföra om det kan vara en bra idé att börja handla där. :)

    SvaraRadera
  5. PP,

    Är det inte en nolla för mycket där ("drygt 36 000 kronor" i stället för 3 600 kr)? Eller har du summerat samtliga utdelningar för de 20 åren (då blir det säkerligen en vacker slant!)?

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  6. Precis, Carolus, det är en ackumulerad summa pengar. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg