Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Per i skåpet

Ekonomibloggvärlden tycks till viss del, åtminstone för stunden, tappat intresset för aktier, fonder och sparande, och ägnar sig istället åt att 'komma ut ur garderoben'.

Beklagar, men för egen del mister läsningen en dimension för mig när jag vet hur skribenten ter sig på bild. Det handlar nog lite om fantasi, precis som när jag läser skönromaner. Sättet att skriva och ämnen som avhandlas ger mig en egen 'bild' av vem som finns där bakom texten, vilket är nog så spännande. Så känn ingen press från mig att vika ut er, vänner.

Just nu är det lite stiltje på penningfronten för mig. Hastiga börsuppgångar byts mot lika häftiga nedgångar, samtidigt som kassaflödet hos familjen Penning denna månad inte riktigt räcker till. Med en liten krigskassa så hade vardagen på börsen tett sig mer spännande. Nu får jag istället vackert sitta vid sidan om och betrakta matchen därute.

Sparandet i fonder och aktier är något som jag ofta funderar kring, och mycket handlar om att fondintresset alltmer svalnar samtidigt som suget efter att äga aktier ökar. Jovars, när det gäller den internationella marknaden så ser jag inga andra lämpliga sparformer än fonder. Men svenska fonder har jag nu helt valt bort, med undantaget Avanza Zero för barnen. Aktiespararna blev en klar fullträff att bli medlem i. Efter att ha läst det första numret av tidningen så är jag mest frustrerad över att jag inte gått med tidigare.

Av någon anledning minskar antalet aktieägare i Sverige, vilket ter sig märkligt för mig. Än mer märkligt är att drygt hälften av aktieägarna endast har en enda aktie, vanligen Ericsson eller Telia Sonera. Jag tror att denna grupp aktieägare borde unna sig ett medlemskap i Aktiespararna. Fem eller sex branscher med tio till femton aktier är rekommendationen, nämligen.

Solen gör att tankarna gärna vandrar till semester och ledighet. Ekonomiskt oberoende hade suttit fint dessa dagar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

  1. Nja, bloggvärlden består väl av bra många fler än mig själv och Cristoffer (som egentligen alltid varit öppen med vem han är) så SÅ många procent har nog inte "vikt ut sig".

    Vi har nog olika syn på detta överlag verkar det som, för det du menar är att "vika ut sig" är för mig att stå för det jag skriver till 100%. Det är ju synd att du tycker att det jag skriver tappar en dimension för att du vet hur jag ser ut, men jag tycker det är skönt att slippa vara så in i norden anonym.

    Du kan dock glädja dig med att de flesta nog fortsätter vara anonyma. ;-)

    SvaraRadera
  2. Fegt att vara anonym. Stockman är en förebild. vad är du rädd för ? Att folk ska ringa dig på hemtelefonen ? Att någon ska ta reda på din inkomst ? Vad dina barn heter ?

    Nä, kom ut på riktigt!

    SvaraRadera
  3. Du kan vara lugn, här ska inte vikas ut något. :-)

    Penningarna har jag knappt tid att tänka på, jag har för mycket annat att göra :-), vilket har fördelen att de inte görs av med så mycket i alla fall, förutom undulaterna då, för det jag har mycket att göra är mest jobb, och det snarare genererar pengar än destruerar dem.

    Jag resonerar som du när det gäller fonder, i utländska aktiemarknader, men inget i Sverige. Kanske kan man ägna helgen, om det blir dåligt väder, åt lite ekonomi ... men jag vill inte alls ha ledigt, jobbet är ju urkul! :-)

    SvaraRadera
  4. Frisk Ekonomi, det finns så klart inga rätt eller fel, valet är ju ditt eget hur du vill göra. Men jag läser ekonomibloggar för innehållets skull, inte av andra anledningar. Så hur folk ser ut är för mig kuriosa i bästa fall, direkt störande i andra. Dessutom anser jag att anonymiteten ger mig en större frihet att skriva, vilket jag då gärna inbillar gäller även andra skribenter. Dessutom vill jag inte ha släkt och vänner drällande här. ;)

    Schulman, kom du.

    Plupp, det låter bra. Jag vill inte veta mer om dig. ;)

    SvaraRadera
  5. Nej det finns inga rätt eller fel - men du klargör ganska tydligt att du tycker det är fel genom att använda ett ganska tråkigt och nedlåtande uttryck som "vika ut sig". I mina öron låter inte det speciellt trevligt, snarare lite föraktfullt.

    Det som är extra tråkigt är att du kommenterar i en sådan positiv ton på min blogg, för att sedan uttrycka dig på detta sätt här.

    Blir även förvånad över det som jag upplever som någon slags fördomsfullhet; varför blir det jag skriver sämre för att du nu sett mig? Jag lägger ju inte in en bild på mig själv i varje inlägg jag gör, så jag har svårt att förstå ditt resonemang.

    Och med handen på hjärtat; tänkte du på mig eller Cristoffer när du använde dig av uttrycket "vika ut sig"..?

    SvaraRadera
  6. Jag tror att du överreagerar, övertolkar och hänger upp dig på ett uttryck, Frisk Ekonomi, som mer är tänkt som en avslutande knorr på ett par stycken text. Förakt hänger jag mig inte åt, än mindre att tråka någon.

    Du verkade glad och nöjd med ditt val, varför skulle jag inte gratulera dig? För den sakens skull behöver jag väl inte anse att det tillför din blogg något? Du tycks tolka mitt inlägg som att jag baktalar dig? Vilket torde te sig omöjligt - det här är så offentligt det kan bli.

    Inte heller säger jag att dina texter blir sämre efter att du visat en bild av dig. Läs om mitt andra stycke så tror jag att det ter sig klarare. Om inte, så spelar det egentligen ingen roll, jag lär fortsätta att läsa din blogg ändå. Om jag får. Fördomsfulla är vi alla, men i ditt resonemang ter det sig som ett nonsensuttryck.

    Jag tänkte inte på någon av er, faktiskt. Det finns ett antal bloggar som författaren av någon anledning anser att en bild av dem tillför något. Av en för mig outgrundlig anledning. Jag anser fortsatt att de mest spännande bloggarna är de anonyma, där författaren vågar ta ut svängarna. Minns Fattigpappan, exempelvis.

    En fortsatt trevlig afton tillönskas.

    SvaraRadera
  7. Jag har nog alltid ansett att man ska vara extra försiktig med vilka uttryck man använder när man inte kan visa med sina tonfall vad som menas - det är väldigt svårt att veta hur saker är menade när de är skrivna.

    Dock måste du väl själv se att det inte är så svårt att tolka: "Beklagar, men för egen del mister läsningen en dimension för mig" som att du ser det som negativt? I annat fall skulle du väl inte använda ord som "beklagar" och "mister"?

    Att du inte tänkte på någon av oss har jag väl svårt att tro då du ändå pratar om ekonomibloggar och om att "komma ut ur garderoben" - men därefter alltså plötsligt syftar på en helt annan typ av bloggar där foton inte tillför något?

    Att jag reagerar på det uttryck du använder för att sätta knorr på slutet som du säger, är väl inte så konstigt? Jag vet faktiskt inte något område där det anses som något positivt att vika ut sig, förutom om man är anställd av Playboy.

    Men självklart får du ha din åsikt och jag min. Jag var fullt medveten om att det säkert kunde provocera någon på något sätt att jag valde att visa vem jag är, och det får jag bjuda på helt enkelt - men jag har aldrig påstått att du "baktalar" mig. Liksom du diskuterar jag ju här.

    Däremot så fick det faktum att jag och Cristoffer visade våra foton dig att reagera så pass att du skrev ett inlägg delvis om det - och då vill jag gärna få ifrågasätta det du skriver.

    SvaraRadera
  8. Hej igen, Frisk Ekonomi. Du låter fortsatt ilsken? Inte kunde jag ana att två små stycken kunde vara så provocerande?

    Korta snabba svar:

    Japp, du misstolkar inte. Läsningen mister en dimension för mig, klart det är negativt. Så är definitivt fallet.

    Nej, jag pratar absolut om ekonomibloggar, det är de enda jag läser.

    Nej, du tillskriver dig själv en betydelse i mitt blogginlägg. Jag använder, liksom du, passande vedertagna analogier. Tro vad du vill.

    Utvik har uppenbarligen inte samma negativa klang i min öron, dessutom använder jag uttrycket, ja precis, som en liknelse eller ett idiom, med en glimt i ögat. Är det bara jag som ser det?

    Snälla du, jag är inte provocerad, men onekligen tycks du känna dig så. Och du fortsätter att missa poängen om och om igen - att jag uttrycker en åsikt om hur intressant jag tycker det är med en viss anonymitet i de bloggar jag läser.

    Vad mig anbelangar så publicera så många foton du önskar. Men det är dina texter som intresserar mig.

    SvaraRadera
  9. Frisk Ekonomi,

    Nog minns du väl att såväl Per Penning som undertecknad talat väl om dig på denna (Per Pennings) blogg (och inte i syfte för att du senare skulle läsa det, utan i ett inlägg som handlade om förebilder om jag minns rätt?)?

    Inte ska ni väl bråka nu? ;-)

    Jag känner inte att Per Penning är ogin mot dig i sitt originalinlägg eller i sina svar till dig...

    Ingen av oss känner ju varandra -> finns inga lojalitetskonflikter för mig, utan jag skriver helt ärligt som jag uppfattar det. Tror Per Penning har full respekt för dig!

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  10. Hm, jag ser inte problemet. Man får skilja på sak och person. Man tycker som man tycker. Alla. Och man gör som man gör. Man kan ha respekt för andra människors val utan att applådera dem. Det är inget konstigt med det.

    Jag bryr mig inte om ifall folk är anonyma eller ej. Jag ser vad de skriver, och skriver de vettigt är det bra, anonym eller inte. Om man väljer att av-anonymisera sig för sin egen skull, fine, men det tillför vanligen inget. För mig försvinner ingen dimenson heller, jag bryr mig helt enkelt inte om det, jag tänker alla är människor med sina liv i alla fall. Jag har nog med mina ekvationer utan att fundera över Per Pennings middag eller Frisk Ekonomis hantverkare :-) (fast jag hoppas den var god respektive det blir bra!)

    SvaraRadera
  11. Vissa läsare av bloggen tar nog sig "själva" på lite väl stort allvar...

    SvaraRadera
  12. Brukar i vanliga fall inte skriva på din blogg, men i detta fall gör jag det. Det är nämligen sorgligt hur du väljer (och njuter av?) av missuppfatta frisk ekonomi.
    Det är ju toppen att du Per inte ser något nedvärderande alls i hur du uttrycker dig, men jag har inga svårigheter alls att se vad hon syftar på. Hur man reagerar på saker beror på vad man har i ryggsäcken förstår du, och du är en man i medelåldern och har tydligen svårt att fatta vissa saker vad gäller kvinnor. Jag vet av erfarenhet att om man är snygg OCH kvinna OCH duktig på något så får man kämpa betydligt hårdare mot fördomar än vad medelålders män får. Det gör att man blir på sin vakt mot vissa ordval, vissa antydningar osv, för man har hört det förr. Härskartekniker som 'lilla stumpan' osv är inget ovanligt, som hur du själv skriver att hon 'tillskriver sig en BETYDELSE' för att påpeka just hur obetydelsefull du egentligen tycker hon är. Jag tycker det är skrämmande hur snabbt du och dina polare väljer att såga henne för att hon kände så här, men hon kommer alltid behålla mig som läsare just för henes kämpaglöd och fina insida.

    /Sara

    SvaraRadera
  13. Sara, din kommentar är bara löjeväckande.

    Att ta hänsyn till vad folk har i sin 'ryggsäck' är omöjligt. Hur saker uppfattas är sällan författarens ansvar. Inte någonstans i mitt inlägg har jag haft för avsikt att trycka till någon.

    Att Frisk Ekonomi reagerar så starkt borde hon snarare ta sig en funderare över, och det kanske hon gör? Med ditt inlägg Sara, som sannerligen dryper av fördomar, har den här debatten gått överstyr, och den leder ingenstans. Den är inte ens intressant.

    Själv avslutar jag den nu.

    SvaraRadera
  14. *skratt* Nere i min egen lilla svarta grop som jag varit en vecka hade jag helt missat allt detta. Men jag måste säga att det var roligt att läsa alla kommentarer. Angående att visa vem jag är så vill jag inte alls, för då kan jag inte vara lika personlig längre utan att riskera att hänga ut andra människor. Kanske beror det på hur personlig man är i sin blogg?

    SvaraRadera
  15. Måste fnissa också, för det blir bra rörigt när alla andra också hoppar in i diskussionen..! :-D

    Per P; jag var verkligen inte ilsken - helt seriöst. Däremot inser jag att det är ytterst svårt och i stort sett meningslöst att diskutera så här på nätet, just för att man missar tonfall och betoningar. Jag tror vi hade förstått varandra betydligt bättre om vi satt i samma rum (och då skulle du också sett att jag inte blir ilsken utan engagerad när jag pratar, vilket är skillnad).

    Hur som; inte ilsken - jag tror på peace and understanding..! ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg