Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Att ta skeden i vacker hand

Äta bör man annars dör man. Sa vi inte så när vi gick i skolan, om jag inte minns fel?

Så som privathushåll och privatekonomisk 'enhet', speciellt om det ingår små människor (så kallade barn), är maten en dryg och viktig post i budgeten. Mat måste vi ju ha och det är inte sjysst att inte ge sina barn middag heller. Men maten har tydligt blivit dyrare, det märks minsann. Statistiken säger att inflationen under mars månad var 3,9 procent. Från att ha varit 3,7 procent i februari steg inflationen främst på grund av att grönsaker och kläder blev dyrare.

Grönsaker är nyttigt. Inte minst morötter. Det borde dock vara en morot (ser ni ordvitsen?) att hitta vägar till billigare mat utan att den tappar i kvalitet.

Jag erkänner att jag sällan känner mig inspirerad av att gå i mataffären. Och familjen Penning har ingen matstrategi alls. Frågor som 'vad ska vi äta idag?', 'vem handlar?' och 'inte spagetti IGEN?' är frekvent förekommande.

Så jag vet att vi borde:

  • skriva köplistor
  • leta extrapriser
  • storhandla

Så sker inte just nu. Skärpning på oss!

Jag tycker däremot att det är viktigt att handla livsmedel som är ekologiskt framtagna, inte transporteras i onödan och som värnar om djurhållningen. Så jag hörde av en slump om något som heter Mossagården där du kan beställa ekologisk mat, bland annat grönsaker och kött. Jag har själv ännu inte provat att handla där, men jag har hört att köttet håller 'restaurangkvalitet'. Hur många gånger har jag inte köpt kött i butik som var segt, senigt och eländigt? Massor..

Hur resonerar du kring maten och kostnaden för den? Köper du alltid billigast tänkbara eller ställer du andra krav?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Jodu, nog är maten en stor post för en familj! Ja, vet vi inte alla att det är en besparing både av tid och pengar när man planerar måltiderna och handlar därefter. Men GÖR man det, näppeligen. En del är ju superduktiga på att planera för många dagar, men själv klarar jag bara ett par dagar i taget. Jag försöker också att tänka ekologiskt och frakt och så, vilket innebär att det inte alltid är det billigaste som hamnar i matkorgen. mvh/Gitarr

    SvaraRadera
  2. hej!
    jag köper ofta svenskt,men inte alltid ekologiskt.
    mjölken jag köper kommer härifrån(västkusten,falköping)
    köttet är svenskt och köps på citygross.vi letar alltid billiga kvalitetsvaror och är inte rädda för datum som snart går ut, det går att frysa!hittar mycket som är regält nersatt, eller vad sägs om en SCAN falukorv som kostade 30r förra veckan som denna veckan kostar 10?

    SvaraRadera
  3. Mat är viktigt. Det är av allra största vikt att äta bra mat för hälsa och vikt ... Att ge sina barn bra matvanor. Mat är inte bara näring heller, det är en njutning, eller kan i alla fall vara. Bra kvalité på maten är viktigt. Jag köper inte onödigt dyrt, men jag köper inte billigaste tänkbara heller, pris- och kvalitétsoptimering. Planerar maten, storhandlar. Jag avskyr att komma hem efter jobbet och inte veta vad vi ska äta ... Visst, ofta finns något i kyl och frys som går att få ihop, men man förlorar dimensionen "njutning" av att göra så. Dessutom blir det inte lika varierat som det blir när man "tänkt till". Gärna ekologiskt, men då ska det vara bra kvalité också, inte halvruttna tomater som går åt bara för att de säljs som "ekologiska". Närproducerat gillar jag förstås. Helst köper jag inte kött som transporterats runt halva jorden, men en eller annan långväga frukt eller grönsak slinker nog ner i korgen.

    Morötter är fantastiskt gott! :-)

    SvaraRadera
  4. Många säger sig handla dyrare varor då det är mer 'inspirerande' jag tänker dock tvärt om. Vi köper mat av hög kvalitet men när det är billigt (tex kort datum) men även erbjudanden etc. Köper den varan som är billig och sen gör jag något av den...det betyder att jag aldrig riktigt vet vad det ska bli men det blir alltid gott och mer spännande än om vi alltid köpte samma saker!

    Äter nästan alltid bara svenska varor mest färskvaror som är producerade så nära som möjligt men lyckas ändå hålla matbudgeten nere till 2000 kr för två vuxna och då ingår ofta även Lunch.

    Olin

    SvaraRadera
  5. Hej hopp i morotslandet.. Mat är en stor post både kvantitetsmässigt, pengamässigt och tidsmässigt i vår familj. Vi är 5-7 personer kring middagsbordet varje dag och då är endast en person under 18 år, så de flesta äter som väl aktiverade skogshuggare... Vi handlar efter erbjudande och handlar alltid i lågprisbutiker. Högsta prioritet på råvaror och grönsaker. Lagar sällan efter recept pga detta och att det ofta kräver många "onödiga" ingredienser. Vi lagar middag varje dag och matlådor till dagen efter för några av oss. Och just detta att det alltid finns lagad mat begränsar småätandet bland oss och att vi lagar till något på varsitthåll. Extra gott på helgerna och billigare på vardagarna. Som hos de flesta..men det är mycket tänk bakom inköpen, bästa möjliga mat för minsta priset. Och stora inköp av det som är billigt och en rejäl veckohandling för att minimera småhandlandet. Det vi är dåliga på är att handla ekologiskt...urdåliga. Det är för dyrt för så många personer helt enkelt och det är något jag kommer prioritera när vi är färre. Jag tror dock på veckomatsedel, att veta varje dag vad som ska lagas för att förhindra spontaninköp som hämtmat. Det har hänt många ggr att sambon eller barnen vill hämta pizza men då finns alltid något framtaget ur frysen och vi struntar i att hämta. Vi hämtar nästan aldrig, och aldrig när vi är alla. Matsedel är bra även då vi lagar middag varsin dag, alla har det inte så välbeställt när det gäller matlagnings fantasin om jag säger:) Mycket mat från "hämtställen" går att kopiera, och att kopiera bra efter lite träning, kebabtallrik, Libansesisk mat, pizza och sådant, det är bara graden av vilja till ansträngning som styr om det ska bli gott och ekonomiskt...

    SvaraRadera
  6. Jag äter ute varje dag. God vällagad mat med salladsbuffé och kaffe på maten i en lugn och mysig miljö är för mig helt klart värt den lilla merkostnaden. På kvällen tar jag mig en macka och ett glas mjölk och till frukost en tallrik gröt. Det står jag mig bra på.

    SvaraRadera
  7. Jag vacklar mellan "så billigt som möjligt" och "ekologiskt eller närodlat"...som student med hög hyra så har jag inte så mycket pengar att lägga på mat (även om jag skulle vilja), men samtidigt kan jag inte rättfärdiga att alltid köpa det billigaste eftersom det ofta är giftodlat i Långtbortistan. Så jag försöker att välja ekologiskt där prisskillnaden inte är så stor eller på billiga basvaror (t ex mjöl, havregryn), och äta en hel del vegetariskt eftersom det både är billigare och bättre för miljön. Och så försöker jag alltid att använda rester (och gärna planera in det i förväg) så jag slänger väldigt sällan mat. Det får duga tills jag har en högre inkomst.

    Kolla gärna in billigmat.wordpress.com om du inte redan gjort det.

    SvaraRadera
  8. Tack för kommentarerna och tipsen! :)

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag har som målsättning att blogga en del om bra mat per krona. Hämta gärna lite inspiration eller kommentera hos mig (skamlös maknadsföring av min egen sunkiga blogg).

    SvaraRadera
  10. Pappa Brun, inte mig emot. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg