Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Funderingar i skuggan

Har ni tänkt på det faktum att väldigt lite ont kan förstöra så mycket gott? Och att inte ens lite gott sällan kan vända ont till gott igen?

En bra liknelse är ju den att ett enda ruttet äpple snabbt förstör de friska i korgen, och att ett friskt äpple som stoppas bland en mängd ruttna inte på något sätt kan fräscha till dessa igen.

Så kan det exempelvis vara på jobbet. En negativ kollega sprider lätt dåliga vibbar som ringar på vattnet. Och en enda nyanställd positiv person dras lätt ned i negg-träsket om kollegiet är sådana. Eller bland vänner eller bekanta. En förflugen, plump kommentar kan förstöra en persons hela dag om det vill sig illa. En vän som säger något som ska menas som ett skämt uppfattas istället som något elakt. Samtidigt så kan en menad komplimang eller uppskattning lätt misstänkliggöras och avfärdas.

Jag kanske är överdrivet negativ, men jag har många bevis på detta faktum, att lika delar gott och ont - då vinner det onda. Liksom den gamla AXE-reklamen: 'First impression last' - att vända en negativ uppfattning till en positiv är hart när omöjligt, medan det tvärtom går oerhört enkelt. Vilken erfarenhet har ni? Är jag fel ute?

Livsinspiration är en blogg jag gärna vill rekommendera. En dag som idag, då jag trots solsken känner mig låg, finns det en massa härlig läsning att ta till sig där. Hoppas att personen bakom denna blogg fortsätter sitt fina arbete.

'Gräset är grönare på andra sidan' lyder ju ett ordspråk. Ett annat är 'Gräv där du står'. Vilket är det rätta, tro? Jag lyssnade på P1 häromdagen där en kvinna sa att 'förändring inte nödvändigtvis innebär utveckling'. Att ibland kan en vilja till förändring i tillvaron utan riktig eftertanke göra att man hamnar i något annorlunda, jovisst, men som ofta visar sig vara väldigt likt det gamla. Det gäller förhållanden, arbete, vänner, bostad... ja, det mesta.

Jag tyckte det var intressant att lyssna på. Att en förändring där du befinner dig i livet kanske ger en större vinst än att rusa iväg till något 'nytt'? Jag har viss erfarenhet av detta efter att ha bytt jobb relativt ofta, då jag inte varit nöjd.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

  1. Man säger väl att gräset inte är grönare på andra sidan? Det mesta i den vägen går nog ut på att man ska vara nöjd med det man har...

    SvaraRadera
  2. miljardären:
    Nej, man säger "Gräset är alltid grönare på andra sidan" och syftar på att man sällan uppskattar det man redan har utan sneglar på annat. Och kanske inte upptäcker vad man faktiskt hade förrän det är för sent.

    Jag håller med per penning. Även om det låter bittert så är det du skriver trots allt väldigt sant.

    SvaraRadera
  3. Jag har en kollega som ofta är negativ och pratar mkt om det (jobbet, företaget, arbetsuppgifter, kollegor, livet, allt är eländigt). Jag dras lätt med i det om jag är trött eller har mkt att göra. Nu har hon haft semester en vecka och ska ha en vecka till. Jag har insett att jag har en positivare inställning till allt när inte hon är här. Lite skrämmande, lite tråkigt eftersom hon är en nära kollega. Hoppas bara att jag kan komma ihåg det här när hon är tillbaka så jag inte trillar dit när hon börjar igen.

    SvaraRadera
  4. Jodå, det stämmer som Patrik skriver. :)

    Linnea H, det gäller som du säger att upptäcka blindskären i tid.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det du säger är så sant så. Tyvärr. Jag har precis slutat av precis en sådan anledning. Det kommer inget gott ut utav en arbetssituation som är negativ och som orsakar hälsoproblem för en.

    Man jobbar ju mer än man är hemma, så trivslen är ju A och O. Det kan ju bara bli bättre.

    Lisa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg