Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Investire

Vad är en investering? Är inte sparande en investering? Enligt Wikipedia är det så. Enligt balansekonomi är det inte så. Vem ska man lita på?

Jag fick ett nyhetsbrev från Balansekonomi där följande stod:

* Avsätter du mer pengar till sparande än investerande kommer du aldrig bli rik.
* Avsätter du inga pengar för vare sig sparande eller investeringar är det ett tecken på att du behöver öka månadens resultat.
* Om du har inkomster från dina investeringar är du på rätt väg.
* När dina inkomster från investeringar är större än dina totala utgifter har du satt pengar i gott arbete och du får tid över för annat.

Det är punkt ett här som jag inte förstår riktigt. Gör du?

Samtidigt är jag skeptisk till Balansekonomi eftersom deras utbildningar är tokdyra. Som de dessutom erbjuder att betala via ett lån på 8,5%. Beklagar, men jag tycker det luktar illa, jag. Det Balansekonomi erbjuder hittar du gratis bland ekonomibloggarna. Se min länklista till vänster under 'Finansgenier'.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Jag ser skillnaden mellan sparande och investerande så här:
    Sparande: Pengar man samlar på hög för att köpa något, t.ex en bil, en resa eller en köksrenovering.
    Investerande: Pengarna sätts i arbete för att generera (framtida) inkomster, t.ex genom köp av aktier, fonder, hyresfastigheter etc. Kapitalet konsumeras däremot aldrig, vilket är fallet vid ett sparande.

    SvaraRadera
  2. Då tror jag att vi är överens, Wimsey, precis mein egen inställing. :-)

    SvaraRadera
  3. ja, deras utbildningar är tokdyra!
    skulle aldrig satsa på en sådan utbildning.(snacka om att bli fattig)
    köpte deras bok och den va bra, men det mesta visste man ju redan.

    SvaraRadera
  4. Det blir lite ordklyveri när man diskuterar sånt här. Balansekonomi kallar även hus o dyl för "skulder" eftersom det kostar pengar att äga. Det är deras försök till översättning av "liability", vilket kanske skulle kunna kallas "belastning" eller så annars. På normal svenska är det ju inte huset en skuld i sig, vilket däremot (så klart) bolånet är.

    SvaraRadera
  5. Anonym, man lär sig mer av en bok, minsann. :)

    Feelantropia, tärande tillgång har jag hört vid tillfälle att ett hus är.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg