Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mörkning

Ja, jag har då lyckats med att undanhålla kapital för er. Fy på mig.

Det låg lite smålikvider och skvalpade på aktiekontot och dessa satte jag en köporder på Svolder. Det är en del i min aktiestrategi att investera i just investmentbolag, så det blev tjugo aktier i Svolder. Vad som finns i deras portfölj just nu hittar du här. Enligt Börsveckan så har de en god riskspridning i sin portfölj.

2147 kronor sattes också in på Avanza Zero för några veckor sedan. Så nu har jag en svensk indexfond också.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer

  1. låter ju gott med lite smålikvider (ler)

    SvaraRadera
  2. Ja, inte sant? Låter rätt sött - smålikvider. :)

    SvaraRadera
  3. Svolder har ett troget följe på DI:s chatsida...

    Signaturen "Petrusko" (en seriös användare) pratar ofta varmt om bolaget och han (hon?) skulle gärna köpa fler på dessa nivåer (den har tagit en hel del stryk på sistone om jag inte minns fel?)...

    Han/hon satar på kvalitetsbolag med en stabil utdelningshistorik och det gäller Svolder om jag förstått diskussionerna rätt...

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  4. "Satar" vet jag inte om han/hon gör; "satsar" låter bättre! 8)

    Carolus

    SvaraRadera
  5. Intressant. Men jag hittar inte fram til någon chat på DI, tyvärr..

    SvaraRadera
  6. Per Penning, jag tror att Crex menar DI:s Börssnack.

    Adressen: http://borssnack.di.se/Diseconf/Default.aspx

    Börssnack är en stor inspiration- och kunskapskälla för mig personligen.

    SvaraRadera
  7. Ah nice! Tack för informationen. :)

    SvaraRadera
  8. PP,

    Jodå, det är Börssnack jag menar. Vet inte om det är något jag rekommenderar dock (den förkortas BS och det stämmer på mer än ett sätt!)...

    Finns iofs en sökfunktion. Sök på Petrusko (välj "Författarna" och ta ett par månader bakåt i tiden) alternativt Svolder (välj "Rubrikerna"), så kanske det dyker upp någonting vettigt...

    Just Petrusko är en ansedd skribent (det finns flera), men ta allt du läser där med en rejäl näve salt...

    Förresten, såg att Svolder tog ett skutt idag. Kul!

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  9. Ja, Petrusko har intressanta inlägg. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg