Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Spola utgifterna

Idag sköt jag på en kostnad. Eller en utgift, you name it.

Jag tänkte att jag skulle tvätta bilen i en automattvätt, men efter ett kort resonemang med mig själv så sköt jag på detta. Tills vidare. Vilket då innebär en minskad utgift eller kostnad. Tills vidare. 'En sparad krona är en tjänad krona' är ett finfint ordspråk. Genom att skjuta på en utgift frigör jag kapital till något annat.

Ett annat exempel är vår soffa. Den är så sliten och ful att man gråter när man tittar på den. Den behöver verkligen bytas. Men en ny soffa kostar exempelvis 10 lakan. Om vi då gör så att vi sparar 6 lakan av dessa 10 i vår aktieportfölj, väntar 6 månader med att köpa soffa och istället hämtar de resterande 6 tusen i varje månad ifrån lönen - då har vi visserligen gråtit över soffan i ett halvt år till, men med en 6 månader gammal investering som som tröst á 6 tusen riksdaler, som med lite tur givit avkastning också.

Och då kommer jag osökt in på själva utgiften eller kostnaden. Om man nu ändå ska lägga ut pengar på något, så bör väl kostnaden åtminstone ge något tillbaka?

För mig finns det:
  • nödvändiga utgifter
  • tveksamt nödvändiga utgifter
  • onödiga utgifter
  • och helt korkade utgifter

Nödvändiga utgifter är mat, kläder, boendekostnader och så vidare. Men här återfinns också hobbies, semesterresor, bio och annat kul. Eftersom de är nödvändiga för ett rikt liv. Dessa kostnader skjuter vi inte på. Dumsnålhet, det är just bara.. ..dumt.

Tveksamt nödvändiga utgifter innehåller samma kategorier som de nödvändiga. Men här handlar det mer om att VÄRDERA utgiftens nödvändighet och utväxling. Oxfilé eller fläskfilé? Två par skor eller ett endast ett par? Renovera eller inte? I denna kategori väljer man mellan olika alternativ. Eller så går det också bra att skjuta kostnaden på framtiden, och fundera lite mera.

Onödiga utgifter ger inget eller lite tillbaka. Eller i sämre fall snor din energi. För mig finns det i denna kategori mycket impulsköp, så som en påse chips, nån meningslös pryl eller kanske en tidningsprenumeration. Onödiga utgifter är dock ganska enkla att utmanövrera om jag bara ser till att tänka efter lite. Behöver jag den här? Vad ger den mig? Står kostnaden i proportion till utväxlingen?

Helt korkade utgifter är precis exakt vad det säger. En utgift som inte borde dykt upp överhuvudtaget. Det kan exempelvis vara en påminnelseavgift, p-böter och fortkörningsböter. Alla de utgifter som du hade kunnat påverka men som på grund av glömska, slarv eller liknande snattar pengar från din börs. Och inte ger nå-gon-ting tillbaka. Som att spola ned kosing på toaletten.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

  1. En valp - Nödvändig eller korkad utgift?

    I princip håller jag med om din kategorisering av utgifter. Sen handlar det om vad man vill använda de "sparade" pengarna till.

    SvaraRadera
  2. Apropå soffa, så var även min tråkig. Men jag kollade på Blocket och köpte en skinnhörnsoffa som ser bra ut för 3000 kr.
    Vi är jättenöjda med den!

    SvaraRadera
  3. Bra reflektion, och jag håller med dig. Ibland är det väl ändå så att en nödvändig utgift, som man anser vid själva utgiftstillfället altså, visar sig bli en korkad utgift. Det gäller att fundera och tänka till. Men som finansflingan sa: det finns mycket fint och ofta begagnat. Och å andra sidan om man köper en soffa som man av någon anledning inte blir nöjd med så får man inte mycket för den. Fundera du vidare på soffan och kolla runt. Jag hade en gammal laxrosa soffa som jag älskade, skön och bekväm men ville ha en ny. Köpte en bjässig röd, snygg men så attans obekväm att halvligga eller helligga i, nacken utsätts för hårda prov. Jag prövade aldrig att ligga i den. Så tänk på det du när det bli dags:)

    SvaraRadera
  4. En valp måste anses vara en hobby - så den är synnerligen nödvändig. :)

    Finansflingan, blocket har tydligen soffor i mängder så det kanske blir en soffa där, helt klart.

    Ekonomisk fighter, eftersom jag ALLTID ligger i soffan, så det blir enkelt. Minns inte när jag satt i den soffan vi har? Ryggläge är en välgärning! ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg