Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Summering juni 2008

Många fler än jag håller väl för ögonen varje gång dagens börssiffror omnämns på TV eller i pressen. Det är ju inget skoj direkt just nu. Likväl ska en månad summeras.

Månadens sparande:

Material 3924:-
Hantverkare 538:-
Amortering 5098:-
Barnspar 500:-
Buffertsparande 8500:-
Övrigt sparande 285:-

Summa 18845:-

Inga fonder köptes under månaden. Däremot avyttrade jag Skagen Kon-tiki.
Fondvärdet har fallit till 71311:- eller 86% av inköpsvärdet.
Aktieomstuvning har skett men fallet har varit rejält ändå. 79267 riksdaler. Inga inköp.
En buffert är under uppbyggnad och är nu på 8500:-.
Bolånen ökades en aning eftersom vi bytte en personbil till en nyare.

Lån:
Bolån: 1 190 452:- (+25 294:-)
Studielån: 428 817:- (-1 550:-)

Tillgångar:
Buffertkonto: 8 500:- (+8 500:-)
Semesterkonto: 0:-
Aktiekonto: 79 267:- (-11 075:-)
Fondkonto: 71 311:- (-8 151:-)
Bil 1: 66 000:- (+30 000:-)
Bil 2: 127 291:- (-2708:-)
Bostaden: 2 510 434:- (2 090:-)

Differens: 1 243 534:- (-1 555:-)

Tillgångar av skulder är 176,8 % (-1,24%) och sammanlagt har vi blivit 1555 kronor fattigare.

Kommentarer

  1. Om du har två bilar som du finansierar delvis med lån. Räcker dte då verkligen med att amortera 5000kt i månaden.

    Värdeminskningen på bilarna lära uppgå till säkert 5000kr per månad och då finns ju det en risk att du aldrig kan amortera ned din huslån...

    SvaraRadera
  2. Anonym, du har en poäng. Bilarna är ett elände i privatekonomin. De kostar helt enkelt för mycket varje månad. Men så länge vi inte lyckas hitta en ny bostad med bättre kommunikationer så behöver vi två bilar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg