Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ödsligare i bloggvärlden

Idag meddelade tyvärr Frisk Ekonomi att hon lägger ned din ekonomiblogg. Eller snarare tar en längre paus, eftersom hon låter sin sida ligga kvar på nätet. Det känns lite vemodigt, minsann, eftersom detta var en av de allra första bloggar jag kom i kontakt med för snart ett år sedan. Då hade jag ingen tanke alls att själv börja skriva, men jag blev inspirerad av denna tjej att starta. Och på den vägen är det. Lika tomt som det känns efter Fattigpappans blogg känns det nu. Etern ekar lite tommare. Samtidigt så är inspirationen A och O.

Jag lyssnar ibland på ett intressant radioprogram som heter 'Plånboken'. Och det har blivit ännu oftare nu när jag har en Ipod Nano och kan ladda ned programmen i den. Det senaste programmet jag lyssnade på handlade om att allt fler svenskar hamnar hos kronofogden eftersom de inte kan betala för sig.

En kvinna vid namnet Irma intervjuas och jag känner först stor empati för denna ensamstående kvinna. Men det går över ganska kvickt. Damen ifråga har låtit bygga ett nytt hus vid havet, och när det stod klart och färdigt har hon bolån på 2 miljoner kronor! 'Det är tufft nu eftersom jag är sjukpensionär' fortsätter Irma. Någonstans här i intervjun får jag nästan delirium.

Familjen Penning har 2 heltidsinkomster och skulle möjligen belåna oss upptill 2.5 miljoner. I det här fallet med Irma har hon fallit på eget grepp. Och grundläggande kunskaper i privatekonomi lyser med sin frånvaro fastän denna kvinna verkar vara i den övre medelåldern. Tyvärr, jag kan inte känna någon medkänsla.

På nyheterna hörde jag också att unga kvinnor snart står på kö hos kronofogden på grund av att de lånar mest av alla svenskar via SMS-lån. Antagligen för att kunna köpa det senaste modet som de läser om på modebloggarna? Visserligen är SMS-utlåning en bedräglig verksamhet som du och jag via skatten hjälper till att driva in fodringarna åt, men samtidigt måste väl vuxna människor ta sitt ansvar?

Nä, nu är det dax för kvällskaffe!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

  1. Sa de något om hur mycket hon tjänar? Hon kan ju tjäna skapligt fast hon är sjukpensionär.
    Om hon tex har skadat sig kan hon få ut livränta hela livet.

    //M

    SvaraRadera
  2. Vi har två helt normala löner.Vad det nu än är, men vi tjänar varken dåligt eller fantastiskt bra. Vi hade inte haft råd att betjäna ett lån på 2 miljoner. Okej, vi har två studielån, men ändå. Hur har folk råd? Det är inte avundsjuka - vi har hus, barn och ett bra liv - men hur bär sig folk åt? Jag blir ju lite nyfiken? Kanske sjukpensionären hade ärvt pengar som hon levt på och som nu tagit slut?

    SvaraRadera
  3. Anonym, att belåna sig till 2 miljoner - låter det inte mycket i dina öron? Uppenbarligen hade hon inte räknat på några marginaler i på räntan när hon tog lånen.

    Grön, jag blir också fundersam ibland hur folk 'har råd'. Personligen tror jag att det saknas sparande, investeringar och amorteringar på lånen.

    SvaraRadera
  4. En passande och väl vald bild...

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  5. 2 miljoner låter mycket i mina öron men samtidigt så när vi köpte hus för närmare miljonen så idiotförklarade folk oss. En sjukpensionär och en arbetslös och bundna räntor på 12%, detta var ca 12år sedan. Idag är det ingen som säger något, huset är värt minst det dubbla mot vad vi köpte det för.
    Visst hade vi några tuffa första år men idag bor vi billigt.

    //M

    SvaraRadera
  6. Är inte teckensnittet på texten lite väl stort nu? Var mycket snyggare innan.

    Kan bara instämma hur tråkigt det är att frisk lämnar.

    SvaraRadera
  7. Jag är en av många som kommer att sakna Frisk Ekonomi. Hennes blogg hade liksom fötterna lite stadigare på jorden än många andras.

    Angående tvåmiljonerslånet: Vilken bank lånar ut två miljoner till en sjukpensionär? Jag tror att det saknas en del fakta i reportaget.

    SvaraRadera
  8. wimsey:Förmodligen saknas det fakta. De måste ju skriva vad hon har för inkomst varje månad,inte bara att hon är sjukpensionär.
    En sjukpensionär kan ha en jättehög inkomst. När folk hör ordet sjukpensionär så tror de att det innebär att den personen har dålig inkomst, vilket säkert är sant i de flesta fall, men inte alltid.

    //M

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg