Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Boroar du dig?

För någon månad sedan så värderade en mäklare vår bostad till ungefär 2,5 miljoner kronor. Undrar vad han hade sagt idag?

Jag har ingen uppfattning om hur familjen Pennings palats har tappat i reellt marknadsvärde, men troligt är att det naggats rejält i kanten - åtminstone för ett bra tag framåt.

Och låt oss säga att vi i dagarna nu hittar det där drömhuset vi trånat efter? Vad är då en rimlig prislapp på den kåken? Och vad vågar vi förvänta oss i försäljningsskilling? Och inte minst, vill banken låna oss mer pengar?

Anders Aktietips skriver ett intressant inlägg kring det intressanta faktum att vissa kanske har belånat sig så hårt att deras bank kräver ny säkerhet på grund av fallande bostadspriser. Det är kanske till och med så att om du vill låna hos banken idag avkrävs att binda lånet till aktuell ränta?

Det är fula trix bankerna ägnar sig åt då de nu stoppar handeln med statsskuldväxlar. Nu får du inte rädda undan dina stackars slantar.

På tal om säkra investeringar. Har du en kapitalförsäkring? Läs då Finansflingans inlägg och få gåshud, kanske? Läs sedan på om vad som är minst osäkert istället.

Hur mycket betalar ni i månaden av bruttoinkomsten i boräntor? Ligger ni över 15% är ni över normen för att få låna pengar enligt Swedbanks boindex. Kanske dags att amortera lite?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

  1. Ha,ha vitsig rubrik....Men det är ju en riktigt skrämmande tanke för folk med dyra hus och som är belånade helt upp till skorstenen, att värdet sjunker så mycket att de får problem med sina huslån. Vem behöver skräckfilmer i dessa tider, det räcker att läsa ekonomisidorna i tidningarna eller en och annan ekonomiblogg......

    SvaraRadera
  2. Jag började på min blogg... klickade på kommentarer... klickade lite till och hamnade till slut här!

    Mycket trevlig blogg. Har verkligen saknat att läsa bloggar som handlar om privatekonomi. Jag är själv väldigt intresserad och har tack o lov säkrat min egna "penisonsförsäkring"... någorlunda i alla fall. Bytte bank igår... vågade inte ha kvar Swedbank. Inga fonder, aktier, eller kapitalförsäkringar längre.

    Sålde av allt för 10-11 månader sedan. Puh!

    SvaraRadera
  3. Grön, håller med. Ekonomi är en rysare just nu. :)

    Mamselamsen2, trevligt och tack för din kommentar! Och du verkar ha klivit av i precis rätt tid. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg