Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Villabudget

Läser man Sydsvenskan idag, så blir jag bekymrad. Ska arbetslösheten verkligen ta sådana proportioner under 2009?

Det finns nog all anledning att göra en analys kring hur säkert man sitter på sitt jobb. Annars kanske det är idé att skaffa sig en inkomstförsäkring. Jag har haft en sådan tidigare och det blev en mycket god affär för mig med tanke på att jag var arbetslös nästan ett och ett halvt år. Inget roligt alls, men betydligt bättre att ha ekonomin på det torra trots allt.

Jag sitter här och funderar kring en lämplig variant på avskrivning av personbil. Fram tills idag har jag valt att göra en rak värdeavskrivning på 5 år från bilens första registrering - ett ganska aggressivt sätt men väl fungerande.

Det jag närmast funderade kring var om det istället skulle kunna göras på miltalen. Låt oss säga att bilen ska vara avskriven helt vid 20 tusen mil? Då skulle en mil 'kosta' mellan 9 och 14 kronor på de bilar vi har idag. Till detta kommer sedan driften så som bensin, däck och så vidare. Vad ska man räkna? 15 kronor till per mil? Så 25 kronor milen är kanske ett bra riktvärde?

Min tanke var den att om vi väljer att köpa ett annat hus en mil närmare jobbet så skulle målsättningen vara den att inte betala mer i ränta än vad vi sparar i bilkörningen. Med ett enkelt överslag handlar det om c:a 2200 kronor per månad. Med en ränta på rejäla 8 procent skulle vi kunna låna 330 tusen mera. Räknar jag på ett försäljningspris på kåken taxeringsvärdet delat med 75 procent och plussar på med 330 tusen laxar landar jag på 2 miljoner 300 tusen penningar. I mitt hemmagjorda nollsummespel.

Tyvärr får vi inget hus för de pengarna som jag skulle vilja ha. Måste nog upp lite mer för att hitta något värdigt, tyvärr.

Funderat på ett familjeföretag, förresten? Vad sägs om Pophoran? Innovativt?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

  1. Intressant beräkning där med att räntan ska betalas av sänkta bilkostnader! Det ska jag ta med mig.

    SvaraRadera
  2. Håll ut lite så kommer du nog att få ett hus du vill ha för de pengar du är villig att betala. Men problemet är att ditt eget hus kommer att gå ner smatidigt. Så det bästa vore kanske en hyresrätt emellan husaffärerna. Var det inte Bodo Schäfer som skrev att man måste ta obehagliga beslut ibland för att bli rik, välja obekväma vägar???;) Bra tänk med finansieringan av räntan för högre bolån.

    SvaraRadera
  3. Det är inte alltid storleken det kommer an på.....Men det är klart, vil du ha ett hus som är färdigrenoverat/nybyggt och som ligger mer centralt, så kostar det. Själv har jag goda erfarenheter med ett "arealeffektivt" (är det inte det mäklarna skriver när de egentligen menar litet?)hus. Inreder man smart, blir det både vackert, praktiskt, miljövänligt och trevligt. Och inte så mycket att städa....

    SvaraRadera
  4. Ett par kommentarer. Om ni behaller samma antalet bilar blir besparingen nagot mindre da nastan halften av kostnaden kommer fran vardeminskning som ni aven kommer att ha da ni bor narmare jobbet.

    En annan kommentar ar att om man omvandlar hela summan bilpengar till rantepengar for hogre belaning kommer ens amortingstakt att minska om man nu inte aven hojer amorteringsvardet. En ide kanske ar att spara en del av bilbesparingen till amorting? Kanske flyttar ni till ett omrade dar ni kan klara er pa en bil, da kan man spara ganska mycket pengar.

    SvaraRadera
  5. Ingen inkomstförsäkring och en obefintlig sparbuffert kan väre katostrofalt. Försämringen av A-kassan var ordentlig ogjennomtänkt.

    SvaraRadera
  6. Patrik, ett sätt att räkna, kanske? :)

    Ekonomisk fighter, det är lite lurigt med ett mellanboende med ungar och allt. Men visst har tanken slagit oss. Inte omöjligt att det blir så.

    Grön, har du ungar hemma? Smart inredning borde innebära att de bor i ett eget hus. ;) Skämt åsido - din tanke är god. Planering av utrymme är A och O.

    Anders, värdeminskningen är nog korrekt. Det finns nog ingen 'rätt' kalkyl här, samtidigt som vi tittar på hur många mil vi har 'kvar' tills 20 tusen mil. Din tanke kring amorteringstakten är intressant. Jag kalkylerade ju med en oförändrad amorteringstakt. Möjligen skulle denna kunna öka alltefter. En enda bil är så klart det bästa - en långsiktig plan borde vara detta.

    Anonym, var och en måste se om sitt hus själva dessa dagar. Om detta är rätt eller fel är mer en ideologisk fråga.

    SvaraRadera
  7. Det var en eller annan skådespelare som byggde ett eget hus till frun och barnen vi sidan av sitt eget.....kanske något för Herr Penning?:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg