Utvald
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
Del IV - Bilförsäkringens väl och vedermödor

Del ett till tre finner du här.
Slutsatsen blev dock att bilen INTE kommer att repareras men att jag istället erhåller en likvid ersättning för bilen. Glädjande nog så var denna med råge mer än vad jag betalade för vagnen. Så nu är det angenäma bekymmer att hitta en ny bil.
Funderar dock på att satsa på en lite mindre bil, bensinsnålare och kanske med mer känd kvalitet än den nu snart kremerade Bettan. Har ni några bra tips?
Antingen så kan jag ju ta HELA beloppet som kommer från försäkringsbolaget och köpa en bil som är ungefär 3 år gammal. Eller så kan jag köpa en äldre bil, kanske 6 år gammal, med samma miltal och få över en rejäl slant till en vinterjacka och fler aktier? Hur hade ni resonerat? Behöver ju trots allt en bekymmersfri, säker pendelbil igen.
Jag vill nu med facit i hand nämna att Försäkringsbolaget agerat snyggt, korrekt och generöst. Tack för det, Trygg Hansa!
Läs även andra bloggares åsikter om Bilförsäkring, Försäkringsbolag, Personbil
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
Kommentarer
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.
En diesel som släpper mindre än 120g Co2 per mil?
SvaraRaderaSådana bilar kommer den kommande tiden att skattestumuleras kraftigt är min tro plus att dom är billiga i drift.
Om ni har en annan "bättre" bil och vill ha en bra pendelbil kan jag rekommendera en Golf diesel från 90 talet. Vet ej värdena som Cristoffer nämner dock men en väldigt billig pendelil är det...
SvaraRaderaGrattis till utbetalningen!
Hej båda! Ja, diesel är inte helt ointressant så länge skatten inte blir för hög - dieselbeskattningen är underligt utformad i Sverige. Samtidigt vill vi inte ha en för liten bil med tanke på att alla 'andra' kör som idioter. ;)
SvaraRaderaDet troliga (med den inblick som jag har i den statliga byråkratin) så tror jag att beskattningen av fordon kommer genomgå ganska stora förändringar den kommande tiden (närmsta 2 åren).
SvaraRaderaDet troligaste scenriet är att bilar kommer beskattas efter sina Co2-utsläpp vilket då kommer gör att större bensinbilar (och även mindre) kommer få ökad skatt med straffbeskattningen av Diesel kommer försvinna och beskattningen av diselbilar (med partikelfilter) kommer sjunnka och bli då lägre än bensinbilar.
Utvecklingen av Bio-diesel idag är mycket spännande. Idag finns en mängd olika lösningar för att stoppa förnyelsebara bräslen som ex. Biodiesel från Tallolja eller restprodukter från jodbruk.
...stoppa förnyelsebara bränslen rätt ner i tanken alltså..ds
SvaraRaderaJag skulle inte bygga bilköpet på gissningar (inte ens sofistikerade sådana) om framtida skatter...
SvaraRaderaOgillar själv skarpt bilar av ekonomiska och miljömässiga skäl. En sex år gammal bil torde väl inte ha så mycket värde kvar att förlora samt kan kanske hålla en fyra, fem år till?
Kör själv en skrothög från 1992. Ingen värdeminskning, men det blir ju lite pengar på reparationer varje år... :-)
Mvh
Carolus
Carolus, jag är lite som du - jag litar inte på att saker och ting blir som det troligen blir. ;)
SvaraRaderaTa det här med E85-bränslet till exempel, inte tusan blev det så himla bra.
I min värld kan en sex år gammal bil som gått 8000 mil köras tills 25000 mil, det vill säga för vår del 6 år.
så här resonerar jag själv. Värdeminskningen är största utgiften, väljer därför en minst fem år gammal bil. Försäkring är efter bensin nästa stora kostnad, på en minst fem år gammal bil i spannet 50-70 tusen så har jag aldrig mer än trafikförsäkring, har kompletterat med extra bärgningsförsäkring för ett par hundra bara för att ha någonstans att ringa om man får stopp. Service gör jag själv, 4L helsyntetisk olja, oljefilter och luftfilter från Biltema samt en halvtimma på OKs gör det själv kostar sammanlagt under 400kr. Kör själv en Opel Astra Kombi 2001 som bara går och går, ta i trä..!
SvaraRaderaTycker du skall köpa aktier och kanske oxå en vinterjacka för en liten peng :) Tipsar om Hyundai, vi kör en Getz och är mkt nöjda, faktiskt rymmlig för att vara småbil, jag är 186cm lång och sitter fint både fram och bak. Har fina garantier från hösten 2007, 9 år på en hel del saker som kan krångla.
SvaraRaderaJag tror du ska satsa på japanskt, en Toyota kanske? De är ju väldigt driftsäkra och behöver inte kosta så fasligt mycket heller.
SvaraRaderaNja, jag är lite skeptisk. Det är en korean va? En japan kan jag tänka mig, absolut. :)
SvaraRaderaAbsolut en bil som har förlorat det mesta i värde. Kan nog bli köpläge framöver på begagnade bilar.
SvaraRaderaJag har en BMW 320 som du kan få köpa :)
SvaraRaderaMarcus, tack för erbjudandet! :)
SvaraRadera