Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Dela lika

Bodelning. Vilket svart ord.

Idag har jag suttit hela förmiddagen på jobbet och utfört nada. Inte så konstigt förmodligen. Jo, förresten - jag har faktiskt gjort massor.

Jag har skrivit ett långt e-mail till mina närmsta släktingar där jag förklarade utförligt omständigheterna. Det är ett alldeles för svårt ämne med skilsmässa och separation att ta det över telefon - så mycket smärta - och inte minst att det ska tas parti, förmanas och ges pekpinnar. Ingen annan har facit mer än jag och hustrun, så ingen kan döma. Samtidigt så måste läget kommuniceras. Och ett e-mail ger möjlighet till att fundera och tänka igenom innan man möts per personligt. Ja, så resonerar jag i denna stund.

Sedan har jag surfat runt efter information kring allt om bodelning och skilsmässa. Laddat ned några mallar. Kontaktat banken för rådgivning. Målat fan på väggen. SMS:at några av mina vänner. Låtit ringarna spridas över vattenytan lite grann.

Jag fann en sida som du hittar här kring skilsmässor.

Den var inte så dum och det fanns en hel del bra läsning där. Inte minst några länkar till dit man kan ringa och prata lite, så som Röda korset. Vem vet - jag kanske ringer i en mörk stund?

Ja, bodelning - det jag inledde hela inlägget med. Uppenbarligen handlar detta om att vi bara kommer överens om vem som ska ha vad - det finns inga lagar som går utanpå våra egna beslut. Det som jag våndas mest över i denna stund är om jag kan lyckas behålla huset - en värdering ska ju göras och blir det för stort belopp vet jag inte om jag mäktar med det. Just nu så vill jag gärna att barnen ska få behålla sina rum och sin vanliga omgivning, även om det blir varannan vecka i slutänden. Dessutom så är huset svårsålt dessa dagar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

  1. Jadu Per, vad ska man säga. Jag förstår helt och fullt att du inte fått särskilt mycket gjort på jobbet. Det känns väl ganska naturligt att du har tankarna någon annanstans.

    Jag hoppas att ni, trots allt det jobbiga, får en God Jul och att ni så småningom kommer överens om er bodelning utan allt för stora konflikter.

    /Fru Krona

    SvaraRadera
  2. Hej Per,
    Jag vill önska dig God Jul!
    Alla skilsmässor gör ont och det blir så många inblandade. Vänner och släktingar. Traditioner och kompisgäng som bryts.
    Men det kommer mycket nytt också även om det tar tid.

    God Jul / kerla

    SvaraRadera
  3. Hej perpenning. Gör mig ont att läsa vad som händer hemma hos dig just nu strax före jul, kanske den hägtid då vi har det som bäst inom familjen. Men det finns inga bra tillfällen. Jag kan känna och tänka hur det är och hur ni har det även om vi alla är olika är mycket detsamma. Jag trodde att ni hade ett bra och balanserat lyckligt äktenskap. Nu efteråt förstår jag att det kanske var så att ni sökte efter lyckan igen när ni åkte på kärleksweekend och drömde om nytt hus. Vi gjorde så iallafall. Man försöker och försöker få det att funka då man inte vill utsätta barnen eller sig själv. Ibland lyckas man inte. En skilsmässa är precis så djävlig som man tror men det finns en bra sak. Om saker utvecklas så som de ska så får man så småningom en lycklig mamma och en lycklig pappa. En glad pappa som skojar och inte är spänd. En glad och trevlig mamma som pratar och ler och inte är tjurig och irriterad. Klimatet är lätt och det går att andas i mammans hem och i pappans hem. Och det perpenning det är enormt mycket värt för de små liven.....
    Sen vill alla barn ha en kärnfamilj, det vill mina även nu 6 år senare. Men de har förstått att det inte går. Då är de tacksamma och uppskattar enormt att vi kan vara vänliga och prata med varandra. Ja du, det finns mycket att säga men jag tänker på dig idag, läs mitt inlägg idag om du hinner. Och ha det så jävla bra som du bara kan!!! Kram
    ps: Det finns många bra saker för en själv med att inte leva i ett äktenskap, oxå.Man kan göra precis som man vill, ta beslut själv.

    SvaraRadera
  4. Känns kanske lite löjligt att skriva "God" jul nu när du går igenom vad du gör, men det tänker jag göra i alla fall, God jul!

    Du behöver inte oroa dig för om ungarna ska ha varsitt rum eller ej, vist kan det kul men samtidigt är det en lyxfråga och knappast något man blir så enormt mycket lyckligare av, i alla fall så länge barnen är små.

    Jag och min bror fick dela rum tills vi var runt 15 - 16 år då vi bodde i en 3a. Vi löste det rätt bra genom att sätta upp en stor bokhylla mitt i rummet som då delade det i två halvor.

    SvaraRadera
  5. beklagar. Har följt din kamp för att få det att funka. Det kommer att bli bättre även om det kan bli sämre innan det blir bättre.

    SvaraRadera
  6. Jag blir ledsen när jag läser vad du går igenom just nu. Allt jag kan säga är att det blir alltid ljusare till slut, hur mörkt och jävligt den än ser ut idag.

    Varma kramar

    SvaraRadera
  7. Tack alla ni för era varma kommentarer! Jag uppskattar det oerhört och det värmer en frusen själ.

    SvaraRadera
  8. Har följt din blogg rätt så länge. Du har det tufft nu och måendet är inget vidare. Men, jag vill att du ska veta att, som ekonomiskt intresserad, följer jag din blogg med glädje! Din blandning av personligt och ekonomi går hem hos mig ).
    Som flera andra skriver här, efter regn kommer solsken, även om det inte känns så nu för dig...
    Skickar en massa varma tankar till dig.
    Anna-Karin i Halmstad

    SvaraRadera
  9. Tack Anna-Karin! Jag ska försöka bryta ihop och komma igen i de ekonomiska hjulspåren! :)

    SvaraRadera
  10. Jag har själv aldrig gått igenom en skilsmässa och hoppas att jag slipper göra det. Men jag har ändå en viss erfarenhet av ämnet eftersom mina föräldar är skilda.

    Nu är det drygt 20 år sedan mina föräldrar skildes. Med facit i hand inser jag att det varit oerhört värdefullt för mig att mina föräldrar klarat av att kommunicera med varandra och aldrig talat illa om varandra (iaf inte inför mig och min bror). Jag kan också se att mina föräldrar, som är omgifta på varsitt håll sedan 15 år tillbaka, är mycket lyckligare idag än vad de var när de var gifta. De har blomstrat på varsitt håll. Det önskar jag att även du och fru Penning får göra.

    Många varma tankar från mig!
    / ordningsfrun

    SvaraRadera
  11. Tack för omtanken,Ordningsfrun! :)

    Vad man säkert vet är att det ändå aldrig blir som man tror. Jag tror alltmer på vikten av att glädjas över det som finns här och nu.

    Din berättelse om dina föräldrar är sådant som ger tillförsikt. Tack! Och vi ses i etern! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg