Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Fattigpappa?

Inte vill jag bli någon fattiglapp, inte. Inte en fattigpappa heller - även om jag gillar epitetet. I sig har min oro för det här scenariot gjort att jag fått till ett enastående semi-köpstopp under januari månad. Ja, visserligen så är det ju månaden bara elva dagar gammal, men jag är inte mindre stolt för det.

Med hjälp av iCash, som jag fortfarande testar, plitar jag ned vartenda öre som jag gjort av med. Det har inte blivit mer än 90 kronor på lunch och 37 kronor på fikor. In alles 127 kronor. För att vara mig själv så är det - just precis - enastående.

Mer besvärande är det att försöka kalkylera fram något vettigt kring vad det kommer att kosta mig att bo kvar i huset. Skälen är flera till varför jag vill det.

Ett är att det inte finns några bra alternativ än. En lägenhet i byn där barnen går i skola och på dagis är svår att få. Hustrun står i aktiv kö med kort inflyttningstid medan jag enbart står i aktiv kö. Att sälja kåken och att samtidigt få två lägenheter finns inte på kartan. Att bo under samma tak, som vi gör nu, tär också alltmer på mig.

Ett annat mer själsligt skäl är att jag inte vill slita upp barnen helt ur sin invanda, trygga hemmamiljö. Och detta i en kombination med att jag inte ens vill slita upp mig själv eftersom jag är så pass uppriven (en liten dålig ordvits).

Samtidigt så måste ju ekonomin vara så pass väl förspänd att jag inte blir just en.. ..fattigpappa.

Med hjälp av Excel så sitter jag då och testar olika varianter på belåning, amortering och ungefärliga driftskostnader. Elektriciteten exempelvis. Där tror jag att jag kan leva med lite kyligare inomhus, åtminstone när inte barnen är hos mig, och spara tusenlappar på året. På samma sätt så går det troligen att spara på hemförsäkringen.

Och när det inte går att spara mera, så får jag helt enkelt jobba mera. Dels på mitt nuvarande jobb och kanske extraknäcka om det behövs. Mer om detta senare.

Nu börjar en ny vecka. Matlådan är redo.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Intressant?

Mer om Spara:

Kommentarer

  1. Håller du nu inte på att sätter dig i en typisk könsroll vid separation?

    Dvs mannen håller fast vid det gamla medan kvinnan (som i mer än 75% av fallen avslutar relationen medan 75% av männen tog intiativ till att inleda den.

    Men käre Per, du håller på att separera. Det kommer att förändra ditt, din ex-frus och dina barns liv. Att i ett ett sådant läge hålla fast vid det gamla gör att du blir väldigt kontraproduktiv och en pessimist.

    Nej detta är inte slutet det är början på något nytt. Se till att börja på trygg och säker grund men på något nytt.

    Barn klarar av att byta sovrum, det gör tom pappor också.

    SvaraRadera
  2. Har stort medkännande med dig...
    Känner igen mig i din sits, jag var där för ungefär tre år sedan. Var väldigt viktigt för mig att barnen fick ha kvar sin vanliga tillvaro mitt i turbulensen.

    Trodde aldrig att jag skulle klara av ett stort hus själv, men har gått över förväntan. Man rättar mun efter matsäcken.

    Efter ett tag blir gnetandet en sport. Numer är mat-kläd-nöjeskontot nere på ca 4-5000.-/månaden.


    Har du tänkt på att vissa kostnader minskar då man separerar? T ex gick min el ner från ca 20000 kvh till 16000 kvh/år av att bo själv. Lite grann berodde det på att jag sänkte värmen nån grad. Men det beror säkert oxåå på att tvn står på mindre, att man kör disk- och tvättmaskin mindre ofta, mindre varmvatten går åt.

    Dagstidningen läser jag numer enbart på nätet, - en kostnad mindre.

    Telefonkostnaden minskade drastiskt, trots att jag håller kotinuerlig kontakt med barnen de veckor de inte bor hos mig.

    Sade upp mitt Viasatabonnemang, -det var ju ändå bara till för barnens Disneychannel. Sätter ju dem inte framför tvn längre för att jag ska få vara ifred. Vill umgås med de små liven så mycket jag kan nu när jag bara har dem halva tiden.

    Hittade ett nytt billigare och mer prisvärt alternativ till villa- och bilförsäkringen i Vesta. Vissa nya försäkringsbolag skär ju ner kostnaderna genom att inte etablera sig lokalt utan har bara ett huvudkontor, vilket gör deras omkostnader inte lika stora som de traditionella bolagen.

    Underhållet på huset har dock fått ligga på is lite. Likaså har jag väl inte uppdaterat min garderob lika ofta som förr.

    Hoppsan.. blev en lång kommentar...
    Med jag håller tummarna för dig och fortsätter föja din blogg!

    Hadesågott!
    Simplicity

    SvaraRadera
  3. Anonym, inte vet jag. Det här är min första. ;)
    Det är säkert en resa till något nytt, men jag sover redan dåligt i mitt gamla sovrum så jag får ta mindre steg, tror jag.

    Tack, Simplicity. :)
    Jag känner mig fram försiktigt angående barnen. Tids nog så flyttar vi. :)

    SvaraRadera
  4. vilken jobbig sits. =( Hoppas allt ordnar sig till det bästa ändå. Du verkar stark. En seperation är aldrig enkel. Sambon och jag separerade förut och det var helvetet på jorden! =(
    Tusen kramar!

    SvaraRadera
  5. Tack Minna! :)
    Så din separation var tuff? Ja, det är nog de flesta. Jag är nog rätt stark i grunden, men även jag krackelerar ibland.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg