Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lånarluva

Idag damp årsbeskeden från CSN ned i brevlådan. Alltid intressant läsning.

Min egen skuld är nu 154 664 kronor - 11 397 kronor mindre än för ett år sedan. För 2009 blir det att betala lite mera per månad, en dryg hundring.

Hustruns lån ligger på 263095 kronor. Tråkigt är att enligt lag så ingår studielån, om inget annat skrivits, i bodelningen. Detta innebär att fru Pennings studieskuld också är min, även fast hon påbörjade sina studier på eget bevåg och avslutade dem innan vi gifte oss.

Så med enkel matematik så gör denna regel mig 54 000 kronor fattigare i en bodelning. Inget roligt.

Jag kan anse att studielån är en personlig skuld. Själv hade jag funnit det besvärande om jag hade 400 tusen i studieskuld, hustrun inget alls och att den skulle ingå vid en bodelning. Vad tycker ni?

Kanske det kan vara ett tips för er - alla nykära - att skriva ett papper om detta nu medan kärleken varar?

Kommentarer

  1. Äktenskapsförord! Det borde alla skriva, oavsett ur säker man är på kärleken idag.

    SvaraRadera
  2. hade jag ingen aning om! Trodde helt säkert att sånt var individuellt.

    SvaraRadera
  3. Patrik, den detaljen lär jag aldrig glömma igen. :)

    Minna, så är det. Alla tillgångar och ALLA skulder är gemensamt att bära.

    SvaraRadera
  4. Men hon skaffade sig ju skulden INNAN ni gifte er, räknas inte det? Hade det varit sambolagen så hade det varit så att skulder samt tillgångar man anskaffat sig innan samboendet är privata. Men så är alltså inte fallet när man gifter sig?

    Men är ni osams då? Eran vilja (om ni är överens) står över lagen då denna är guidande. Den är ju dock styrande om ni inte kan komma överens.

    SvaraRadera
  5. Tyvärr är det vid separation som sånna här saker kommer upp, oavsett om man är gift eller inte. Tyvärr är det väl få nykära som tänker på det ekonomiska. Själv är jag inte gift men jag undrar vilken information man får när man gifter sig.

    SvaraRadera
  6. Robert 2k, jag bara konstaterade vad lagen säger. Hur vi gör sedan är upp till oss. :)

    Mymoney,ja du? Lite info före äktenskapet vore bra. En liten folder?

    SvaraRadera
  7. Både jag och gubben har studielån. Mitt är på ca 300 000kr och gubbens på ca50 000. Vi hade ungefär lika mycket från början men mitt har inte sjunkigt för jag har varit hemma med barnen inte gjort karriär som gubben har. Detta har vi varit överens om att jag tar mer där hemma medan gubben gör karriär och tjänar in kulorna. Om vi skulle gå skilda vägar hade jag velat att vi delade på våra lån. Så det kan finnas en anledning till att man har olika mcyket kvar.
    Läser till blogg varje dag och hoppas du mår bra fast du har mycket att fundera på just nu.

    SvaraRadera
  8. Anonym, du satte fingret på det väsentliga - återbetalningshastigheten. Jag och fru Penning liknar nog ert liv avseende hemmavarande och jobb. I nöd och lust heter det ju. Och tack för omtanken och att du läser. :)

    SvaraRadera
  9. Läste lite om just äktenskapsförord i en ekonomibok för ett par år sedan och jag gillade deras syn på det hela.

    De tog upp att många tycker att det inte behövs för dom älskar ju varandra och vill leva resten av livet med varandra och att komma och snacka om äktenskapsförord är ju som att tro att det inte ska hålla.

    Men i boken sa dom att man borde tänka tvärt om, just eftersom man älskar varandra och är mån om den andres bästa så bör man skapa äktenskapsförord. Om man skriver dessa när man älskar varandra så är man också mån om att den andre ska få det så bra som möjligt i stället för som vid en splittring där man kanske är förbannade på varandra och vill att den andre ska få det så dåligt som möjligt.

    SvaraRadera
  10. Intressant. Hur går det med pengar som någon av parterna valt att spara i aktier då, som du, delas dom också upp lika i en bodelning eller räknas dom bara som dina?

    SvaraRadera
  11. Jakob, det är sunt tänkt. I tider av lycka - se till att minimera konfliktrisker i eventuell framtida olycka.

    Bea, de ingår också i en bodelning. Sedan hur parterna kommer överens om delningen är en annan fråga. En variant är att ta hälften av varje aktieslag, en annan är att i vid en bestämd tidpunkt ta värderingen av aktierna och ge den andre hälften motsvarande belopp i pengar eller andra värden.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg