Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Den gubben gick inte!

Vatikanen, med en gammal unken Hitler-jugend i spetsen, visar åter prov på vad som händer när gamla knastertorra böcker anses stå som moralisk laga grund i ett samhälle - flera tusen år senare. I en tid då det borde finnas total jämlikhet, inte minst mellan könen. En pedofil och våldtäktsman våldför sig på ett oskyldigt barn - om några gamla trevliga traditioner skulle tas upp nu så är det väl bålbränning, stegling eller kanske stupstock? Istället handlar diskussionen om vilka som ska bannlysas eller ej? Det finns mycket som den katolska kyrkan borde ta att göra upp med. Kanske en kvinnlig påve hade kunnat återställa något av dess förtroende? Men det skulle nog inte unkna 'gubbklubben' acceptera.

Fråga mig den förälder, vars barn skulle bli utsatt på detta sätt, som inte hade gjort detsamma? Personligen hade jag gjort mer. Troligen kört kräklan ned i halsen på den aktuella ärkebiskopen om jag fått chansen. Och förövaren skulle fått bikta sig även för mig, frågan är om jag gett någon nåd..

Privatekonomi? Ja, idag har jag äntligen blivit färdig med att föra över en del slantar till aktiesparkontot. Men jag måste medge att det känns en aning dystert med nya våningar nedåt i börsens källare. Visserligen gick börsen upp lite igår men min egen portfölj slutade på ett rejält minus. Vilka aktier som ska inhandlas följer av vad som finns att inhämta hos ekonomibloggarna.

Jag känner också av vissa varningssignaler i mina försök att snåla med pengarna. Lunchlådan blir alltmer sällsynt, jag köpte en CD på Statoil igår och plånboken innehåller nu endast 40 kronor. På mitt konto, som ska räcka den här månaden till 'eget', finns femtonhundra kronor kvar. Samtidigt så vet jag att Mars månad blir tuff på grund av digert VAB:ande under februari. Jag hoppas bara att Försäkringskassan hinner med att betala ut till oss i tid, annars blir det knapert. Ett självförvållat sådant, visserligen, men '10 % till oss själva' är heligt. Det är ju drivkraften att nå en passiv inkomst i framtiden som betyder något.

Det här med stop-loss har jag förstått har att göra med en sparstrategi. Jag har ju ingen men Vägen ur ekorrhjulet har skrivit en kompetent sådan, så kanske jag helt oblygt snor den och justerar efter eget huvud? Räntefonder som är poppis just nu hos svenska folket ska uppenbarligen undvikas. Ser fram emot vårens utdelningar.

Kommentarer

  1. Jag skulle bli hedrad om du använde min strategi som grund för din egen :)

    SvaraRadera
  2. Markus, du har alltså inget emot en copy cat? :)

    SvaraRadera
  3. Inte då, men om du lägger upp den publikt vill jag att du skriver att den är baserad på min och länkar till min blogg :)
    Glöm inte att ändra den så att den passar dig bara!
    Jag tar gärna del av dina erfarenheter av den också om du börjar använda modellen :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg