Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Rörlig ränta är billigast

Den som valt att binda sin boränta i fem år har fått betala 43 procent mer än den som valt en rörlig tremånaders ränta. Det visar en studie gjord av bolåneinstitutet SBAB. Inte vid något tillfälle under mätperioden var den bundna femårsräntan lägre än den rörliga räntan.

Det lönar sig mycket sällan att binda sina bolån. Det har endast varit bindningstider på två år som varit billigare än tremånadersräntan under 25 % av tiden.

Dessutom så är du fri som en fågel med tremånadersräntan och skaffar dig ett bättre förhandlingsutrymme med din bank eller bolåneinstitut.

Det här med talet om 'tryggheten' i att binda bolånen anser jag är dumheter. Talesättet 'den rike köper billigt - den fattige dyrt' gäller även här. Binder du dina bolån för att du anser dig ha för små marginaler i din privatekonomi, så har du troligen för höga bolån. Och som tack får du ändå betala mer i det långa loppet.

Med dagens räntenivåer kan det stora flertalet bygga sig en 'räntebuffert' för tider med högre räntor, något som jag ser som ett mycket bättre alternativ.

Kommentarer

Populära inlägg