Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bokbluffen

Jag läser att i dagarna har ett par nya böcker utkommit som båda handlar om bankernas och fondbolagens alla kluriga sätt att lura oss fattiga på våra stackars slantar.

Den ena heter 'Bankbluffen' och är skriven av Joel Dahlberg,chef för multimedia på näringslivssajten E24. Den här boken kan du provläsa här och här. Min egen bedömning blir att det här är en bok med många redan inslagna dörrar, åtminstone för er som läser min blogg. Gör din egen bedömning utifrån provläsningen och se om du tycker den är värd ungefär 150 kronor.

Den andra heter 'Spara mindre - få ut mer', en titel som appellerar minsann, skriven av Claes Hemberg, sparekonom på Avanza Bank. Här har jag inte lyckats hitta någon provläsning vilket gör mig än mer misstänksam. Är det inte tydligt redan att banken inte är din kompis, utan en affärspartner - där båda parter måste agera i sina intressen och både ge och ta? 150 kronor får du ge för den här boken.

Mitt råd är att spara de här trehundra kronorna i en billig indexfond eller kanske en aktie du gillar.

Kommentarer

  1. Du kanske har rätt Per, jag har dock inte själv läst böckerna. Jag tror de fyller en bra funktion för dem som inte är så medvetna eller ekonomiskt intresserade, medan det är old news för oss i ekonomibloggosfären.

    Själv väntar jag på att "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" ska trilla in i brevinkastet. För 29 kr var det inte mycket att fundera över för egen del :)

    SvaraRadera
  2. Japp, 29 kronor är den boken faktiskt värd. :)

    SvaraRadera
  3. Vi har också köpt "så här kan alla svenskar bli miljonär". Jag har än så länge lyckats läsa 15-20 sidor och jag är redan helt fascinerad :) Alla vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt på så många människor som möjligt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg