Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Inte vara stygg

Utan tvekan blev jag både glad och upprymd av att jag fick vara med bland läsarnas favoriter hos Placera.nu. Jag med min tveksamt slösaktiga profil fick vara med i ett sällskap av riktiga finansess? Kul och hedrande även om Per Penning knappast kan kallas aktieblogg.

Tyvärr blev jag i samma andemening bestört av att Finansmamman tydligen fått elakheter riktade mot sig och så pass illa att chefredaktören fick gripa in och skriva en krönika. Mycket märkligt vill jag påstå. Att denna trevliga artikel kunde trigga igång en eller ett antal idioter?

Finansmamman har länge varit en inspiration - hon skriver sakligt och enkelt, inte för långt och inte för kort. Och hon är väldigt kunnig i det hon gör. Gillar man inte att läsa Finansmammans texter är det väldigt enkelt att låta bli - i jämförelse med att förnärma och häckla. Det gäller väl generellt, kanske?

Ikväll har jag knåpat med oktobers finanser - det blir ingen oktoberfest, direkt.

Kommentarer

Populära inlägg