Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Förmågans privatekonomi

Människans hjärna är väldigt duglig till att känna igen mönster. Ett utmärkt exempel på detta är schack - en duktig shackspelare analyserar inte varje pjäs för sig utan har med hjälp av sin spelerfarenhet en mängd mönster registrerade i minnet. En enda blick på brädet ger information direkt vilka som är de mest lämpliga dragen härnäst. Mycket träning skapar denna förmåga.

Jag frågar mig om inte just mönsterigenkänning borde vara något för våra konsumtionsbeteenden? Hur står pjäserna på brädet när ett köpbehov triggas igång?

Mönsterigenkänning i tankar och beteende - en vetenskap för framtiden! Vi konsumerar allt mer i vår vardag vilket kräver mer tid på jobbet för att finansiera den ökande konsumtionen vilket leder till mindre tillbringad tid med familjen. Är det så vi vill ha det?

Jag är tveksam till att jag där på min dödsbädd viskar att 'jag önskar att jag jobbat mer i mitt liv och ägnat mig mindre åt mina barn'.

Företagen är långt före oss konsumenter i det här loppet. De vet vilka knappar de ska trycka på för att skapa fiktiva behov.

Ett exempel är Hästens sängar som grundar sina kampanjer till största del på kvalité och välbefinnande. Och vi köper dessa sängar - inte för att de är bättre, det finns det undersökningar som bevisar motsatsen - utan för att budskapet appellerar till våra känslor. Vi vill må bra och vi vill ha kvalitet!

Ett annat exempel är lyxklockor. De går sällan rätt och ska genomgå regelbunden service - men deras form framhäver status och tillhörighet. Med en Rolex eller Breitling så känner jag mig bättre än dig!

Företag försöker hela tiden skapa sig nya kunder, och behålla gamla genom att öka vår upplevda konsumtionsnytta. Genom att i förväg ha beräknat och analyserat våra attityder och vidare handlingssätt utvecklas nya handlingsplaner och reklambudskap.

Vi konsumenter måste löpa ikapp och börja inse att vi blir pådyvlade saker vi egentligen varken vill ha eller behöver. Vi måste börja känna igen våra tankemönster som förhindrar oss att tänka rationellt kring konsumtion.

'To be rational means to make decisions according to the cost-benefit criterion – that is, to take an action if and only if its benefits exceed its costs.'

Nästa gång du känner dig våldsamt sugen på att köpa något - försök att ta ett steg tillbaka, åk hem och fundera igenom vilka tankegångar som ledde dig fram till köpbehovet. Kommer du sedan fram till att du är rationell kring köpbeslutet - då är det bara att genomföra köpet. Om inte - då låter du bli. Lycka till!

Kommentarer

  1. Usch! Nu fick jag riktigt dåligt samvete. Jag har just satt sprätt på en del sköna slantar. Mitt enda försvar är att en del köptes via Blocket. Det är svårt att stå emot ibland.

    SvaraRadera
  2. Var inte ledsen för det. Jag är likadan men jobbar med det. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg