Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Nöff said


Debattens våg går hög nu kring grisars väl och ve. Det var ju inga trevliga bilder som Djurrättsalliansen visade oss i ett utmärkt genomfört PR-arrangemang. Och perfekt placerat i tiden - nu inför julmånaden när skinkor och julkorvar säljs som allra bäst.

ICA, Coop och Axfood får stora skälvan och beslutar raskt att stänga av de utpekade gårdarna att leverera till deras butiker. Huruvida detta är en rättvis åtgärd eller inte är svårt att svara på. Djurrättsalliansen kan inte betraktas vara helt opartiska i sak eftersom de trots allt förordar att vi inte ska äta kött alls. Samtidigt kan jag inte annat än att hålla med dem - måste vi verkligen äta kött? Finns det alternativ om man trots allt inte vill ge upp biffen?

Flera av de utpekade grisuppfödarna känner sig orättvist behandlade. Och jag har svårt att se hela bilden framför mig. Men jag är väldigt osäker på hur det stora flertalet djur egentligen behandlas. Onekligen så blir man väldigt illa berörd av det som avslöjats.

Rimligen finns det oerhörd konsumentmakt i denna fråga. Och cynismen är stark då Ella Nilsson, VD på Svensk köttinformation, inte befarar bakslag inför julen: ”Kanske man inte springer till butiken idag men det är ju en månad kvar till julafton och då har man glömt detta”. Har du det glömt? Ella borde få en knäpp på näsan!

Vi får helt enkelt vad vi betalar för. För egen del blir det en julskinka ifrån Ängavallen, vars djur gått fria under bar himmel, som har levt ett gott liv och fötts upp på gårdens vegetabiliska foder som är obesprutat och naturgödslat. Djuren har sluppit medicineras och de slaktas på gården. Dessa nöffar kan du komma och besöka eftersom det finns både restaurang och boende på gården. Ängavallen både prisas och hyllas. Den här reklamen bjuder jag på eftersom jag verkligen själv tror på detta sätt att producera kött.

Oxkött kan med fördel köpas från KC-ranch, där djuren vandrar i frihet året runt. De har 2000 hektar betesmark att röra sig över. På fältet har de också god tillgång till vindskydd. Djuren lever uteslutande på gräs, hö och ensilage som produceras av KC-ranch, alltså ingen spannmålsbaserad kraftutfodring. På vintern stödutfodras djuren med hö och ensilage så att de får en ordentlig tillgång till foder. Veterinärer kontrollerar regelbundet djurens hälsoläge. Den harmoniska och biologiska djurhållningsformen gör dock att djuren håller sig friska. Bland annat smittspridningen är mycket låg.

Varhelst du bor i landet bör liknande företag finnas, tror jag. Det är du som konsument som avgör vad som ska finnas i affärerna imorgon. Blir det billigt? Nej, men det blir godare - både för gom och samvete. Och om vi väljer att äta lite mindre kött och lite mer grönsaker så kan det bli nog så ekonomisk mat på tallriken.

Kommentarer

Populära inlägg