Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

En tidig julklapp


Det var en trevlig helg som gick, men nu är den över. Ja, och idag när klockan passerat midnatt så är även årets mörkaste månad över - November. Fler med mig tycker att denna månad är svår. Mörkt, inga helger och dessutom så har årets November nästan helt saknat solsken.

Så nu inleds December med lite mer ljus i form av ljusstakar och tindrande barnaögon - snart är det jul.

November avslutades med pannkaka på börsen. Minus 1,5 procent på denna den 30 november. Min egen portfölj höll emot lite bättre och avslutade månaden med minus 0,4 procent och detta tack vare Aker ASA - ett norskt investmentbolag - som är mitt senaste tillskott i portföljen. Månaden i stort avslutades med 4 procent upp, vilket känns helt i sin ordning.

Även mitt Avanzakonto visar bra med plus - 3,8 procent - trots att innehållet till största del är Avanza Zero. Det är istället Realty Income som har agerat draglok här.

Jag har så som jag tidigare nämnt köpt några certifikat avseende råvaror. Bara mindre belopp och satsade i vete, guld, aluminium och koppar. Vete och koppar är på plus medan guld och aluminium står kvar på nollan så här långt.

Året är ju ännu inte slut men så här långt har det varit en makalös resa. Familjen Pennings tillgångar i likvida medel, aktier och fonder har ökat med 226 procent. Hur året slutar ska bli spännande att se.

En finfin julklapp signerad SEB är de ny krav de ställer på sina bolånekunder. Privatekonomin ska kunna hantera 7 procents ränta, gränsen för bottenlån sänks till 80 procent och topplån ska amorteras på högst tio år. Denna nobla gest gör troligen att lite färre kunder i framtiden behöver suga på ramarna eller få besök av kronofogden. Tack för det, SEB!

Inom kort så ska jag summera månaden som gick i siffror. Och jag tillönskar er en trevlig första advent - någon dag för sent.

Kommentarer

  1. Grattis till ett grymt bra år; 226 % är ju fantastiskt! Jag ligger också på plus men inte så bra. Vad tror du inför nästa år?

    SvaraRadera
  2. Ja, det har flutit på bra i år. :D

    Ja, nästa år är snart här. Personligen tror jag att hela 2010 blir ett prima år att pengar på börsen. Men man kan aldrig veta. :/

    SvaraRadera
  3. Hej Per Penning
    Hur går dina råvaru-certifikat. Jag har själv funderat att titta närmre på detta. Funkar det bra på Avanza?

    SvaraRadera
  4. Funkar bra - fast jag har köpt dem via Aktiedirekt. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg