Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mellandagar


Hoppas att er jul har varit god! Min egen har varit alldeles prima detta år och det känns självfallet väldigt bra. God mat, trevligt sällskap, sköna skogspromenader och inte minst glada barn. Det är en God Jul för mig.

Nu är det snart mellandagar. Mellan vaddå? Ja, jo - det är ju dagarna mellan jul och nyår, så klart. Samtidigt så tycker jag att de här dagarna, då många av oss är lediga, är ett utmärkt tillfälle att sätta upp nya, djärva mål inför det nya året. Och inte bara på de privatekonomiska planen utan på alla de områden där du vill ha en förbättring.

Ni tittade kanske på Kalle Anka på julafton? Walt Disney förstod det här med att drömmar är till för att förverkligas.

'All our dreams can come true - if we have the courage to pursue them'. Alla våra drömmar kan bli verklighet - om vi bara har modet att sträva efter dem.

'If you dream it - you can do it'. Om du drömmer det, då kan du också göra det.

Tveklöst lyckades Walt Disney med mycket av det han drömde om?

Och om du har dina drömmar på näthinnan så ser du också Walt Disneys tankar om dessa. I Askungen så sjunger mössen 'en dröm ger åt tanken vingar, den blir verklig då' och med Bengt Feldreichs väna stämma sjunger Benjamin Syrsa 'ser du stjärnan i det blå, allt du önskar kan du få'.

Så drick gärna glögg och knäck nötter i dessa sköna mellandagar. Men tänk lite kring dina drömmar och fundera hur du skulle kunna uppfylla dem. Ett steg i taget - huvudsaken är att du tar det första.

Kommentarer

Populära inlägg