Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Inte den gubben

Jag är rätt så nöjd med Avanza och deras utveckling så här långt. Inte minst eftersom de höjer utdelningen. Jag är både aktieägare och kund hos Avanza Bank.

Hos Avanza kan jag låta förvalta min PPM för det facila priset av 99 kronor per månad. Ja, det är det lägsta priset - man kan få betala mer om det vill sig väl.

Den av Avanza:s PPM-portföljer som har gått bäst i de senaste 3 månaderna - Avanza PPM Strategi - kan jag jämföra med i min egen PPM-graf som jag har på Avanza. Den ser ut så här på ett års historik.



Inte så våldsamt imponerande, eller hur? Pröjsa för ovan känns lite avigt. Visst, jag kan tillstå att min portfölj kanske håller en aggressivare linje - men att underprestera så som Avanza PPM Strategi är risigt. Pröjsa 99 spänn och luta sig tillbaka och se hur min PPM-pension kollras bort. Nej tack!

Så som aktieägare vill jag så klart att Avanza går bra även fortsättningsvis. Mitt tips är därmed - in med bättre förvaltare! Min mamma, som är pensionär, kan nog göra bättre ifrån sig och hennes arvode är säkert betydligt billigare också. Eller gubbtjyven - min pappa - han hör dåligt, kan inget om aktier men kan både slå en tärning och kasta pil!

Kommentarer

  1. Jag har följt din blogg under en tid nu och detta var nog det första inlägget jag blir besviken på. Jag personligen är varken ägare eller kund till Avanza så jag kanske inte har samma inblick som du har, men... Som du själv påpekar så håller din portfölj en aggresivare riktning. I börsuppgångar, som den vi sett under det senaste året, så ökar den mer än mer defensiva/säkrare placeringar. Vid ett börsfall så är sannolikheten att dina mer aggresiva placeringar kommer minska mer än en säkrare placeringar ganska stor. Självklar påverkar ett aktivt agerande att du kan sänka riskerna vid dåliga börstider men jag tycker att du är för hård mot förvaltarna vid Avanza. Jag är övertygad om att när man förvaltar miljarder av andras pengar så har man inte råd att spela för osäkra kort. 22,8% är kanske inga jätte imponerande siffror med tanke på det senaste årets utveckling på börsen men jag tvivlar på att "vem som helst" som inte är påläst skulle göra det bättre och samtidigt ha kontroll på läget.

    Tack för en mycket intressant blogg!

    /Micke

    SvaraRadera
  2. Hej Micke! Och tack för din kommentar. Synd att du tycker att jag är hård - själv tycker jag att jag mer är cynisk än stygg.

    Egentligen kan jag tycka att hela PPM är ett enda stort experiment som vi först i framtiden kan utvärdera.

    Men varför betala för dåligt resultat? Avanza är inte ensamma om att tillhandhålla liknande tjänster. Oavsett vad jag betalar för så vill jag ha något tillbaks. PPM-förvaltning är som att köpa en lott.

    Är man inte intresserad av att jobba själv med sina PPM-pengar så är det bättre att göra ett val som fungerar över tiden - en global aktiefond, en global indexfond och kanske en Sverigefond med god historik - och sedan låta det sköta sig själva.

    Men ytterst rekommenderar jag alla att ta ansvar för sin framtida pension - ni lär komma att behöva den. Och att byta sina PPM-fonder då och då är inte direkt ansträngande.

    SvaraRadera
  3. Ja, jo, förresten. Du som är ung - läs den här artikeln och begrunda den:

    http://www.epostservice.se/read.asp?issueid=93828%20

    SvaraRadera
  4. Hade varit kul att se resultaten sedan 2007 istället. Borde gå att få fram ganska enkelt?

    SvaraRadera
  5. Anonym, det tycker jag med - men det går inte eftersom fonden startade 2008.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg