Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Stå ut istället för att stå ut

Jag har suttit mer med mitt nya program Goal Enforcer och det har verkligen givit mig en kreativ push framåt när det gäller målet mot ekonomisk frihet. Det som blir så tydligt är att det är så lätt att bryta upp frågeställningarna i mindre hanterbara bitar.

En del av det här är Jobbet med stort J. Jag har ägnat en stund åt att uppdatera min CV (eller kallas det resumé numera?) och att putsa på en ansökningsbrev. Dessutom har jag registrerat mig på ett par karriärsidor - bland annat på Monster och Akademikerjobb. Vad är mitt mål med det här egentligen?

Jobba är en central del av livet - de flesta av oss gör det. Det ger oss ett socialt sammanhang, även om det ter sig påtvingat ibland. Så även om jag strävar mot en ekonomisk frihet, där ett jobb i sig inte ska behövas, så tror jag på vikten av att ingå en en kontext. Och att jobba, det bör ha en innebörd. Det måste vara något värdefullt.

Jag har utifrån egen begränsad empirisk studie kommit fram till att det är mycket vanligare att människor är nöjda med sin lön än med sina arbetsuppgifter. Ja, det kan så klart vara missnöjda med båda, men just det faktum att arbetsuppgifterna inte upplevs göra skillnad, vara meningslösa eller inte påverka något i en god riktning tycks förekomma väldigt ofta.

Om du steg upp varje morgon och gick till ett jobb som när arbetsdagen var över hade gjort en positiv skillnad i människors liv - ditt och andras - hade då inte lönen känts underordnad? Jag tror det. För egen del så vet jag det.

Jag är övertygad om att jag behöver göra något annat i arbetslivet. Jag behöver känna att mitt jobb gör skillnad, att resultatet är av vikt för mer än bara kollegor utan för mänskligheten. Ja, det låter kanske förmätet men jag hävdar att jag är en sådan person som vill just det. Hade jag haft de ekonomiska musklerna som krävs hade jag blivit en filantrop. I brist på det måste jag söka andra vägar.

I den bästa av världar tjänar jag gräsliga summor på att göra positiv skillnad i människors liv. Har ni en sådan tjänst på gång - hör av er!

Kommentarer

  1. Jag tror att människor är olika. Vissa är nöjda med sitt jobb bara det genererar pengar.
    De andra är tvungna att skaffa sig ett jobb de brinner för, -i alla fall lite.

    Jag misstänker att en stor andel av utbränningsproblematiken kan förklaras med att många tvingar sig själva att utföra arbeten som inte passar dem eller som de helt enkelt inte gillar eller sympatiserar med.

    Man stannar kvar på sina förhatliga jobb trots att man vantrivs, för det ger iallafall en inkomst. Det är inte många som har råd att säga upp sig enbart med anledning av att de vantrivs...

    SvaraRadera
  2. Du har en poäng där, Simplicity. Hur går det egentligen till när vi väljer yrkesbana? För det sker tyvärr ofta bara en gång. Tror att vi alla haft nytta av en coach för vägledning.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg