Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ser an veckan

Det har varit en bra helg - trots att bilen står på verkstaden. Börsen var glad i fredags och mina innehav steg duktigt - all time high närmar sig. Vi var och tittade på ett hus som vi ratade - känns alltid skönt eftersom som man då slipper att ta några aktiva beslut. Snöyra så det finns inget att göra ute - ingen gräsmatta lär visa sig förrän i april - precis vad jag gillar!

Samtidigt så undrar jag om var vi befinner oss i finanskrisen - den är inte över, även om många redan tenderar att ha glömt bort den. Lilla Sverige påverkas alltid, inte att förglömma.

Jag har med intresse läst om direktavkastning, jag har funderat på vad en ny karriär i yrkeslivet skulle kunna föra med sig, jag har imponerats av andras energi, skrivit ett inlägg om entropi som jag rekommenderar, insett att mina problem är tråkiga istället för inspirerande samt insett, återigen, att Stockman är en klok man.

Den här söndagen ska nu avslutas med en rykande, het kopp kaffe och en film på TV. Imorgon bitti, då ska jag upp och se OS-hocket i ottan. Sedan så börjar en ny, fräsch vecka. Hoppas vi ses då.

Kommentarer

Populära inlägg