Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Slö i starten

Idag är jag seg, minsann. Ute och festat med jobbet och med min aktningsvärda ålder så finns det ett pris på att försumma sömn och rumla ute för sent. Lite starkt kaffe håller fanan uppe tills ikväll, hoppas jag.

Året 2010 har inte börjat speciellt muntert på det ekonomiska planet. Undantaget dammsugaren som dog dammdöden så var elräkningen för januari inget annat än en skräckläsning. Som lök på laxen så dog dessutom en av bilarna och fick bogseras till verkstad. Femtusen niohundra klirrande kronor kostade det besöket. Hela vår buffert bara försvann i ett enda slag. Kan man bli annat än deprimerad?

Trösterikt är dock att skattepengarna vi får tillbaka i år kan föras in bufferten så som ett rejält tillskott. Så till vida att inget annat dyrt dumt händer.

Idag så går Ikanobankens familjeekonom i pension. Jag får lov att gratulera! Mina tidigare uttryck av skepsis kvarstår kring det här marknadsföringsknepet, men Ann-Sofie själva verkar vara en vänligt, trevlig dam. Må du få en härlig tid framöver!

Är det goda tider eller svåra tider? frågar sig Lennart Göthe - ett intressant inlägg som väcker funderingar. Jag behöver lära mig mer kring det ekonomiska språket. Jag ska själv gå på Balansekonomi:s workshop inom kort.

Jag har påbörjat jakten på de små kostnaderna. De ska jagas ikapp och avlivas snabbt.

Kommentarer

Populära inlägg