Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Alla kan bli rika på räntan

Tack - nu är jag nöjd med snön och hoppas på en snar vår. Efter att ha varit och inspekterat Skistar under en vecka, som visserligen var underbar, så ser jag fram emot vintergäck, snödroppar och påskliljor istället för snödrivor och kung Bore.

Att vara iväg en hel vecka har konsekvenser. Inte minst eftersom de bloggar jag följer har presterat över femhundra inlägg! Bland annat så har Herr K presterat en ny hemsida med ekonomiböcker, en klok sanning kring bolåneräntor av Lou Mannheim och 4020 har en mycket intressant jämförelse mellan klädjättar.

Själv har jag presterat väldigt lite på sistone. Jag är less på min arbetsplats och mina kollegor men inte på arbetsuppgifterna. Jag är less på kåken och vill hitta något nytt. Det kanske är en släng av vinterdepression och för lite ljus?

Något lite rätt gjorde jag strax före semesterresan och det var en försäljning av Oriflame som nu rasat med 20 kronor sedan dess. Visserligen så tror jag mycket på bolaget på sikt men varje liten positiv affär ger lite mer hävstång framöver. Dessutom så har jag nu läst ut boken 'Warren Buffett - världens rikaste man' skriven av Per H Börjesson. Ingen litterär höjdare direkt men trots det ganska intressant lättläsning. Alla kan ju bli rika på aktier bara man inte har bråttom. Jag sparar i Berkshire Hathaway via AktieInvest i så kallad andelsorder.

Tveklöst är det så att ränta-på-ränta-effekten är enorm. Med lite tid och kapital blir vi alla förmögna med lätthet! Om jag hade varit tjugo år idag så hade jag sett till att spara 10 procent varje månad på ett klokt sätt. Med den tidshorisonten blir man snuskigt förmögen oavsett inkomst (nästan). Är du en gammal gubbe så som jag är tiden mer knapp - men den kan räcka till ändå.

Är du 20 år och sparar tusen kronor i månaden till 10 procents ränta har du 3.3 miljoner kronor vid 55 års ålder.  Kan du prestera 15 procents avkastning blir det 10.5 miljoner. 20 procent per år? 35 millar. 25 procent? 118 miljoner! Och det för en ynka tusenlapp per månad. Tiden är din vän.

Har du en startbelopp så som jag går det hela snabbare. Om jag och frugan sparar en tusing per månad når vi med 10 % avkastning 1.2 miljoner tills 55, 2 miljoner till 60 eller 3.3 tills 65.

Att nå en avkastning i genomsnitt på 10 procent bör ligga inom räckhåll för de allra flesta. Genom att växla mellan en indexfond och en lång räntefond beroende av konjunktur så klarar vem som helst av det. Mellan åren 2007 och fram till idag ligger jag själv 96 procent upp trots att konjunkturnedgången och jag är en amatör i sammanhangen. Är jag bara bråkdelen så framgångsrik framöver blir det bra, det här.

Kommentarer

Populära inlägg