Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Karriär

Jag började att fundera kring ordet 'karriär' när jag i en kommentar läste om hur någon ansett sig göra en 'bostadskarriär'. Vad är det, tänkte jag. Och vad betyder egentligen 'karriär'?

Enligt Wikipedia så definieras en karriär så som citat: att avancera på sin arbetsplats och sin position för att nå högre lön och mer ansvar. Men karriär kan också betyda 'levnadsbana' - alltså hur du lever ditt liv. Ordet ifråga kommer från latinets 'carraria' vilket betyder den väg där det kördes med vagn - 'carrus'.

Så karriär kan användas till mycket, inte minst då till bostadskarriär - boendets levnadsbana.

Så som jag själv vill se på karriär är att hitta sin egen drivkraft i livet. Det som ger lycka och glädje och som utvecklar mig varje dag. Det handlar alltså mindre om status, makt och pengar än förnöjsamhet, trivsel och välmående för min del. Hur ser du på karriären för din del?

Bostadskarriär - vilket betyder att man köper och säljer sin bostad så gynnsamt det är möjligt och på så sätt skaffar sig ett högt värderat boende - talas det en del om. Det låter bra i teorin men av hävd påstår jag att varken skyhöga bostadspriser och de tillhörande bolånen gagnar någon mer än bank och stat. 'Du har ett ansvar som privatperson för din ekonomi", säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson. Nähä?

Nordea har tittat på hur stor del av hushållens månatliga nettoinkomst som går åt till att betala räntor och att amortera. En tredjedel av hushållen betalar maximalt 10 procent av sin nettolön till att boendet, 28 procent använder 11-20 procent av lönen medan 6 procent använder upp till 40 procent av inkomsten till att betala räntor och amorteringar. Intressant hade dock varit att se amortering och räntor separerade - amortering är ett sparande, räntor en kostnad.

Anmärkningsvärt är att hälften av hushållen i undersökningen inte har räknat på hur mycket högre räntekostnader de klarar av. De med lägst inkomst har sämst uppfattning, kvinnor har sämre koll än män. Samtidigt räknar tre av fyra hushåll med att räntorna ska stiga och vara högre i slutet av året.

Självbilden tycks också vara aningen skev. 67 procent av de tillfrågade tyckte att andra hushåll har för stora lån. Endast 7 procent ansåg att de själva hade för stora lån.

Jag vill också göra en bostadskarriär. Frågan är om det finns en handbok? Men jag vill inte låna för mycket och jag vill amortera friskt. Funkar det?

Kommentarer

  1. Hej Per,
    efter att ha läst ditt inlägg inser jag att jag har ett eget sätt att tolka ordet "bostadskarriär". I ordet karriärlägger jag in betydelsen att tjäna mycket pengar. Det är väl ingen (som inte redan är väldigt rik) som gör karriär genom ideellt arbete?
    Alltså vill jag tjäna pengar i min bostadskarriär.
    Mitt sätt att tackla ordet är att smyg-spara pengar i form av amortering.
    Blir jag av med mitt bolån om 20 år istället för 40 så betalar jag mycket färre kronor i ränta (=kostnad)och jag kommer snabbt åt "vinsten" då huset mest troligt ökat i värde på 20 år.
    Jag kommer att amortera som en tok, i mitt fall så har räntan på lånet STOR betydelse.
    /KM www.karriarmorsa.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Intressant detta, men jag har en fråga: Hur mycket lägger de övriga 33% på bostaden?
    Om 33% lägger < 10%
    och 28% lägger 11-20%
    Samt 6% lägger < 40%
    Betyder det att 33% lägger över 40% av inkomsten?
    Eller är det 33% av de tillfrågade som bor i hyresrätt och därmed varken amorterar eller betalar ränta?

    SvaraRadera
  3. Jag vänder mig mot den allmäna uppfattning är att amortering är en typ av sparande. Du betalar ju tillbaka en skuld, inget annat. Köper du en plasma tv på kreditkortet och sedan betalar av på skulden är det ju tveksamt om man, med hedern i behåll,kan kalla det sparande. Vi är ju itutade att betala tillbaka sina skulder är en typ av sparande men tycker att man bör skilja mellan sparande och betala sina skulder.

    SvaraRadera
  4. Själv kan jag inte komma med några bra knep, eftersom jag hittills bara bott i hyresrätt i vuxen ålder, men..

    En "boendekarriär" skulle jag definiera att bo som man vill, till ett pris man har råd med. Det skall bli intressant att se hur många människors "boendekarriärer" som rasar inom de närmsta åren när hyrorna ökar, eller om faran är så liten som Nordea påstår.

    SvaraRadera
  5. Karriärmorsa, att få ned kostnaden över sikt måste ju ge goda förutsättningar till en bostadskarriär. :)

    Markus, du sätter mig på pottkanten igen! Beklagar men jag hittar inte svaret på detta. :O

    Anonym, korrekt. Jag tycker dock att bolån är undantaget.

    Herr K - jag köper din definition rätt av. :)

    SvaraRadera
  6. Hallå Per!
    Absolut inte min mening att sätta dig på pottkanten :) Jag var bara nyfiken! Det är ju inte din undersökning.

    SvaraRadera
  7. Måste kommentera om att amortering INTE skulle vara ett sparande. Det är sant som du skriver att man bara betalar tillbaka en skuld, men genom att betala tillbaka snabbare och kanske medvetet välja vilket lån som är förmånligast att amortera på så sänker du ju din skuld - alltså får mer pengar till annat.
    I mitt fall om jag skulle välja lån 1 eller 2 att amortera helt bort - så ger de mig antingen 500 kr eller 2700 kr extra attleva för i månaden. Alltså en skillnad på 2200 kr/mån.
    Så en form av "sparande" tycker jag nog att det är.
    /KM www.karriarmorsa.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Som alltid när man får sådana siffror presenterade så tycker jag det är intressant att jämföra med sigsjälv:

    Jag lägger idag (med rörlig ränta): 3,3 % av min nettoinkomst på ränta.

    Amorteringen uppgår till: 13% av nettoinkomsten.

    Utöver detta lägger jag 5,2% i övriga bostadskostnader.

    Allt inkluderat summerar detta alltså till: 21,5%

    Då ska man veta att jag har mycket inkluderat i detta: Värme, vatten, el, kabeltv, bredband och ip-telefoni.

    Begreppet "bostadskarriär" är intressant. En definition skulle ju kunna vara värdeökning i kronor. Exempelvis att köpa en villa för 3 miljoner och efter 10 år få den värderad till 4,5. Dock ska man ju veta att de 4,5 miljonerna får man inte tillgång till förrän den dagen man väljer att sälja villan. Fram till den dagen ska man alltså betala för att bo i en 3-miljoners-villa, med alla kostnader som det innebär.

    Ett alternativ är ju att bo billigt, men sätta av mellanskillnaden till 3-miljonersvillan på aktiemarknaden. Men man kan göra räkneexempel av allt!

    :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg