Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ingen luft

Gubben Penning och hans ålder - den kanske börjar komma ikapp honom? Jag har skrivit ett antal inlägg om mina åldrar här på bloggen men inte så mycket om de pluss fyrtio. Jag har blivit en flåsare, tro det eller ej. Fast inte i telefonen.

Någon slags astma har tydligen satt bo i mina luftrör. Så det blev så att jag tog kontakt med läkare och har nu  gjort andningsprover och medicinerat ett slag. Nu lutar det dessutom åt att jag ska genomföra något slags arbetstest för att utröna om jag är levande eller död.

Tidens tand biter, ålder tar ut sin rätt. Så sägs det. Så sitt inte enbart och ruva på dina slantar som en ilsk gammal höna - glöm inte bort att ha kul - riktigt kul - på livsresan. Sinne och kropp hänger ihop hela vägen. Och nu om en liten stund så ska jag ut och bråka med mina luftrör i löparspåret - lite kompisgnabb!

För min egen del så är det dock inget fel på entusiasmen - jag har börjat söka nytt jobb. Titta här, minsann. Den hoppande guldfisken uppe till vänster länkar till samma sida. Annorlunda och kreativt? Ingen aning, men rätt kul.

En trevlig söndag tillönskas!

Kommentarer

Populära inlägg