Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Väskan i juni

Jag verkligen njuter sådana här dagar. Som när jag klev ut genom dörren på morgonen exempelvis. En uppgående sol, sval sommarluft, dofter och fågelkvitter. Sådana dagar är något att spara i hjärtat när nordan blåser i vinter.

Nu åker jag snart på semester och då struntar jag blankt i fonder och aktier. Så hur ser portföljen ut inför min frånvaro?

Hos AktieDirekt har jag kvar mina två Skagenfonder - KonTiki och Global. Dessa båda utgör 8 procent av portföljvärdet idag. Följande aktier finns i portföljen - Balder, Doro, Hakon Invest, Investor, Kinnevik, Lundbergs, Öresund, SHB, Skanska, Skistar och Svolder.

I min Avanza-depå ligger jag kvar med Stockpicker J.F. Commodity Energy Fund och Stockpicker Norden Aktiv. Den första har gått mycket bra medan den andra har gått lika bra - fast nedåt. Häpp! Hos Avanza har jag öppnat en Kapitalförsäkring där jag avser att placera en summa som jag mer aktivt ska handla med.

I den lilla depån hos AktieInvest har jag numera Berkshire Hathaway och en liten summa i Templeton Global Bond Fund.

I PPM ligger jag åter i Länsförsäkringar Penningmarknadsfond - parkerar mig där under den här semesterveckan.

Det ska bli skönt att koppla bort jobb och alla 'måsten'. Även pengar kan vara tröttande att tänka på så det ska bli behagligt. Jag känner mig ganska komfortabel med ovan innehav. Vad tycker du?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Ser bra ut! Trevliga portföljer.

    Ja underbart att suga åt sig sol, luft känslor, bygga upp skyddet inför höst och vinter :)

    Ha en underbar semester nu!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Detsamma - ladda batterierna och vi ser fram emot en spännande och inkomstbringande höst. :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg