Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Anställ dig själv

Ibland läser jag i tidningen att vi så som privatpersoner borde se oss själva mer som företag - åtminstone när det gäller privatekonomin. En god och stabil ekonomi behöver ju alla företag och det borde väl gälla oss alla?

Så att föra bok är nog en bra idé. Intäkter, kostnader, skulder och så vidare. Riskanalysera och kostnadsoptimera? Ja, varför inte? Du kanske behöver axla roller så som inköpare, revisor, marknadsförare och VD i ditt och din familjs eget företag - Familjen HB.

Minst lika intressant är att det finns fler spännande kopplingar att göra mellan företagande och privatliv. Exempelvis att du ser till att anställa dig själv i ditt företag!

Jag har läst en spännande bok skriven av Stefan Olsson och Marcus Frödin som heter 'Personligt entreprenörskap: att få saker att hända' som jag varmt vill rekommendera. Den finns att köpa bland annat här.

Bokens syfte är att inspirera till att just få dig att lyfta dig i håret, få ändan ur vagnen och få dig att skapa dina egna förutsättningar. Och jag tar mig här friheten att publicera den liten bit ur det första kapitlet kring varför du ska se till att anställa dig själv i ditt liv.

En av vår världs största slöseri med resurser är alla drömmar som tillåts gå i kras. Det behöver inte vara så när världen är full av möjligheter. Det finns mängder av ostartade företag där ute. Det finns ohyggligt mycket jobb som behöver göras, som ännu inte görs. Det finns ofantliga kvantiteter med ännu outvecklade idéer att utveckla. Det finns gigantiska resurser och potential som kan användas på bättre sätt hos alla människor. Bestäm dig för att spela en nyckelroll i ditt liv och anta utmaningen att leva som personlig entreprenör.

Se dig själv som självanställd! Fråga dig själv: skulle jag vilja anställa mig själv? Om inte, varför? Fatta ett beslut nu om att mentalt anställa dig själv och om vad du behöver göra för att vara värd den lön du skulle vilja betala till dig själv. Du är nämligen alltid anställd av dig själv. Det är ett förhållningssätt som du bör utgå ifrån oavsett vad du gör. I ideella projekt, anställningar och om du driver dina egna företag. Att du börjar se dig själv som självanställd betyder inte nödvändigtvis att du måste starta ditt eget företag. För att få den 'lön' du vill få i fråga om belöningar från omvärlden, som företagare eller anställd, behöver du inse att du själv är ansvarig för vilket värde du skapar. Vare sig det handlar om en relation, ett jobb, ett kunduppdrag, ett ideellt uppdrag eller någonting annat, får du ändå alltid ”betalt” utifrån vad du levererar.

Att se dig själv som anställd av dig själv handlar också om att arbeta mer på dig själv än på ditt jobb. När du skall ta ett nytt jobb eller uppdrag är inte frågan 'vad får jag här?', utan 'vem blir jag här?'. Det är hur mycket ett uppdrag utvecklar och berikar dig som bör styra ditt val av vad du gör med din tid. Genom att du hela tiden utvecklar dig själv, blir mer, så kommer du oundvikligen att få mer.

Om du levererar dåligt, får du också dåliga belöningar. Det är till och med så att när du levererar bra så får du ganska dåligt betalt. För att sticka ut och bli vald behöver du leverera mer än vad din kund förväntar sig. Kan du leverera extraordinärt kommer också dina belöningar att bli mycket stora tillbaka. Du får det du ger.

Du hittar bokens egen hemsida här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag skulle nog vilja påpeka att man ska leverera det man lovat. Att leverera mer än vad som behövs är sällan nödvändigt ifall man levererar på tid och enligt planlagd specifikation. Det är allt.

    Det krävs inga superman tendenser för att lyckas med pengar och förmögenhet. Bara ärlighet och att hålla sitt ord.

    Eftersom få personer håller sina ord idag så är det sällan konstigt att bara ett fåtal når topp nivåerna inom den finansiella världen.

    SvaraRadera
  2. Tack, Matte. Bra nog vinner över perfekt? :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg