Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Dröm är dröm och saga saga

Vem har råd att ha drömmar?'

I Mark Levengoods bok 'Sucka mitt hjärta men brist dock ej' samtalar Mark med en desillusionerad telefonist som uttrycker ovan tragiska mening. Kvinnan ifråga är inte överdrivet lycklig med sitt jobb men har gett upp hoppet om att livet har något ytterligare att ge.

Alla vi människor drömmer ju, åtminstone då vi sover. Ibland är det bra drömmar och emellanåt är de sämre. De drömmarna är svåra att styra, men att drömma när vi är vakna är kanske inte så dumt? Dessa drömmar kan vi styra vart vi vill?

Vuxen sans och förnuft dömer ofta ut dagdrömmeri som något dumt, osunt och meningslöst. Dagdrömmar leder inte till något utan är slöseri med tiden. Tvärtom, säger jag.

Att drömma är att leva, att söka mening i sin tillvaro, att hitta vägar till förändring och att skapa kraft och energi. Drömma sig fram till något som ska komma eller att drömma om något man önskar ska ske - båda innehåller ovan ingredienser.

'Carpe diem' och 'Crea diem' - javisst! Att leva i nuet och att skapa nuet är väldigt bra. Bort med oro eller att älta det som varit. Men att dagdrömma om positiva saker är inte att slösa bort sin dag utan ett sätt att leva i den och att skapa den.

Ta ut glädjen i förskott för det roliga som ska komma och gläds sedan en gång till om du har tur - då det sker. Dröm sedan en stund tillbaka till det härliga ögonblicket och må gott av det.

'Frågan är inte vem som har råd att drömma. Frågan är vem som har råd att inte drömma. Drömmar kittlar själen. Drömmar kan få oss att vakna och le.'

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg