Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Jag, mig och min navel

Är du en person som intresserar dig för andra? Eller tycker du bäst om att prata om dig själv och ditt?

Utan att anse mig vara förmäten så har jag kommit till den insikten att, ja - jag är intresserad av människor, vad de tar sig för och vad de anser. Men jag har också begripit att många - oerhört många - inte bryr sig ett dyft om sin omgivning utan är egocentriska utan gräns.

Ett intressant experiment du kan göra är att iakttaga dina bordskamrater på en fest. Vilka frågar och är intresserade? Vilka pratar bara om sig själva? Du behöver kanske inte ens gå längre än till din egen familj eller släkt. De finns överallt - de som verkligen tycker att andra är ointressanta men att världsalltet kretsar kring dem själva.

Jag har kommit fram till att de allra tråkigaste människorna som finns har två mindre smickrande egenskaper - de är egocentriska OCH besserwissers - också kallade viktigpettrar. Det finns verkligen inga värre människor att träffa på. Men de finns överallt.

Jag har släktingar, bekanta och kollegor som är av denna typ. Jag har verkligen börjat tröttna på dem. Jag vill helt enkelt inte lyssna på dem, prata med dem eller umgås med dem. De är enfaldiga och tråkiga.

Hur kan det vara så att en del människor tror sig veta så mycket - och att andras åsikter alltid är fel? Och hur kan intresset för andra inte existera?

Det värsta är att jag känner att jag börjar bli cynisk i umgänget med dessa människor. Risken är stor att jag kommer att bräka om att 'så mycket du kan då' eller 'du tycks då vara populär eller något'. Fast det bästa är ju egentligen att bara bortse ifrån dem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Tack för en fin blogg,trogen läsare.
    Jag har två par vänner,i båda paren männen kan allt,jag ser ofta att de har fel,men jag är trött att diskutera med dem och bevisa motsatsen.Jag försöker inte alls..Men jag är så trött på dem. Å andra sidan är de hjälpsamma när man behöver dem.

    SvaraRadera
  2. Tack. :)
    Själv har jag slutat med att 'förhålla' mig till dylika människor. Varför är självbilden så skev?

    SvaraRadera
  3. Försökte skriva en kommentar som inte handlade om mig själv men eftersom jag går på anställningsintervjuer så är jag alldeles för intressant, kompetent och lyckad ;-)

    Så du får nöja dig med: Träffsäkert inlägg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg