Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Jobbe?

Svenska Spel med sin reklam för sitt turspel Keno är enligt min mening väldigt underhållande. Gubbarna på Gotland som sitter i sina solstolar på stranden och tar det lugnt. Jobbe?

Att jobba. Jobb. De flesta av oss gör det. Vi jobbar med något. Men jobbar du med det du vill? Eller enbart för att dra in pengar?

Jobb är ju ett ganska jobbigt ord som innehåller väldigt många associationer och anknytningar, och inte sällan så har de en negativ klang.

Per definition så betyder jobba att utföra ett arbete, vanligtvis ett lönearbete. Du erbjuder din tid, förmåga och energi till någon som i sin tur betalar dig en summa pengar.

Att ha ett jobb att utföra är en viktig företeelse för de flesta. Att kunna försörja sig själv och de sina vill väl alla? Men vem ska definiera hur, med vad och hur mycket vi ska jobba?

'Om man ändå ska jobba så kan man lika gärna tjäna pengar' sa en god vän till mig vid ett tillfälle. Jag har tänkt mycket på det här som han sa. Och jag tolkar in mycket i den här meningen. Den andas inte så mycket positivt. Att tjäna mycket pengar är väl trevligt men till vilken kostnad i tid, energi och åsidosättande av annat i livet?

'Jobba med det du älskar så jobbar du inte en dag till mer i ditt liv' är ett betydligt positivare uttryck. Visst är det detta vi borde sträva efter? Att hitta det vi tycker om att göra, omsätta detta i något som går att tjäna pengar på och sedan bara njuta.

I dagens svenska samhälle är det ett stort problem att många stannar för länge inom samma yrke. Jantelagen dominerat med sitt budskap där ingen ska få sticka ut från mängden. Och även om klasstillhörighet i dag inte är synlig utåt via kläder och utseende som förr, så finns den där. Sociala yttre koder och kanske inre osäkerhet gör det inte lättare att bryta sig ur ramarna.

Skomakare bliv vid din läst. Gör det du kan och stanna vid det. Hur kul är det? Vi måste våga att byta yrkesbana på ett helt annat sätt än förr - först då kommer energin och vitaliteten tillbaka genom hela yrkeslivet.

Om du ägnar dig åt att längta till arbetsdagens slut, till helgen, till semester och pensionen - då är det hög tid att ifrågasätta vad du håller på med. Jobbe?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. Så rätt! Innehållet i ditt inlägg snurrar i min hjärna nästan varje dag, kanske dax att omsätta tankar till handling? Jag har traskat till samma arbetsgivare i över 20år :)

    SvaraRadera
  2. Jupp, snart guldklocka, usch det är nästan så man känner sig gammal ;)

    SvaraRadera
  3. Jag har också funderat mycket på dessa frågor på den senaste tiden. Största problemet som vi har här är alla de krav som finns i samhället gällande materiella ting som i slutändan gör att vi sätter oss i en situation där en viss lön är ett krav. Det skall vara hus, bil och båt genast. När man sedan har lån upp över öronen finns det väldigt små chanser att bara lämna sitt "otrevliga" jobb och satsa på sånt man gillar. Tålamod är något som saknas hos många idag...

    SvaraRadera
  4. Huvudet på spiken, Hugin. :)
    Tack för din kommentar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg