Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Mer om glada laxar

Jag fick en skvätt kritik angående mitt sätt att jämföra kaniner och pengar. Kanske inte helt oberättigat men eftersom jag är okonventionell och öppen i mitt tankesätt kring pengar - och även kaniner för den delen - så anser jag inte att jag är så fel ute, trots allt. Min text handlade inte om att leda in någon på en väg som inte fungerar - alla som väljer att investera måste göra det efter eget huvud. Min text om den glada laxen är heller inte dåligt exempel utan en verklig person med verklig framgång i sina investeringar. Därvid inte sagt att hans sätt att investera lämpar sig för andra.

Käre läsare Anonym - jag tror åtminstone att det är mer än en person, men jag är inte helt säker - menade att en hävstång inte kan göra mig rik. Det hävdar jag fortsatt att den kan. Hävstången är ju både en fördel och en risk. Det gäller att göra rätt fler gånger än fel i sina investeringsbeslut - ja, det gör det väl alltid? Själv blir jag lite förvirrad då Anonym samtidigt pekar på att ett större kapital genererar en större vinst till mindre risk. Jag upplever att det var det jag själv sa, men troligen förstår jag inte terminologin i tradingkretsar.

Min vän den glada laxen gör just detta - lyckas oftare än tvärtom. Men inte skulle han få någon anställning på en tradingfirma, det tror jag inte. Laxen investerar sina egna pengar, han är sin egen chef, han behöver inte ta hänsyn till kunder, chefer, hur mycket eller litet kapital han har investerat för stunden eller ej. Han behöver inte skriva några marknadsrapporter eller på annat sätt förklara sina beslut. Han är okonventionell och irrationell. Han struntar i candle sticks, tomtebloss och allt vad det nu heter. Ändå lyckas han med sina korta affärer.

Den glade laxen är snuskigt rik numera. Han ägnar sig åt det som kallas day trading och ibland åt swing trading - fast det vet han inte om. Han älskar spel, gåtor, korsord och soduku. Att handla på börsen är ytterligare en lek för honom. Han tycker att det är kul och han bryr sig inte om vad andra anser om sina äventyr. Vad som är allra roligast, enligt mig, är att han inte är intresserad av pengar i sig. Hans leverne står inte i proportion till hans inkomster.

Courtage vill jag påstå att det spelar roll. Skitsummor under etthundratusen kronor är mycket pengar för många småsparare. Därmed så måste courtaget storlek vägas in vid investeringen.

Alla som påstår något måste kunna ta konstruktiv kritik. Så även jag och jag älskar att höra vad andra anser om saker och ting. Jag har inte som uppsåt att ägna mig åt personangrepp så om någon ibland känner sig träffad på fel sätt så är det inte min mening.

Men det är också ett känt svenskt manér att tala om för andra vad som fungerar eller inte. 'Det där är omöjligt' eller att 'det där fungerar inte' - dessa uttryck uppfanns nog av en svensk. Men ofta krävs det att någon ger tusan i alla pekpinnar och gör det ändå. Och lyckas. Troligen efter ett antal fallerande - jag säger inte 'misslyckas' för det gäller först när du gett upp för gott. Fler svenskar borde ta mästarens väg, enligt mig.

Må gott alla!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Den förmätna och förnumstiga herren15 september 2010 kl. 08:42

    Hola chico!

    "ett större kapital genererar en större vinst till mindre risk." fungerar så att om man har en massor med pengar får man bättre erbjudanden som en marginellt högre ränta på bankkonton. Om man är Warret Buffet får man tex. extremt fördelaktiga konvertibellån. Mycket pengar ger dig dock ingen fördel i vanlig värdepappershandel.

    Det största problemet är att du beskriver ett suicidialt beteende som någonting positivt.

    "Jag känner en glad lax med mycket pengar som han sätter på börsen varje dag. Ja, åtminstone de dagar som han ser en möjlighet i marknaden. Denne man kan inget om teknisk analys eller för den delen fundamental analys. Nej, det intresserar honom inte. Han väter istället fingret i luften och känner av stämningarnas vindpustar. Han läser lite nyheter före börsens öppnande kring de stora bolagen på börsen. Försöker tolka in vilken riktning det kommer att ta. Sedan köper han en aktie. En av de stora - de som det garanterat finns köpare av i stora volymer.

    Han går in med många kaniner i matchen. Och med en uppgång på mindre än en procent så kan han ibland lämna börsen igen tjugo minuter senare och sedan ägna sin dag åt annat."

    Det här är idioti och bör lyftas fram som ett varnande exempel. Daytrading på det här sättet fungerar inte. Man kan ha tur ett tag men i längden är det ett 100% säkert sett att förlora pengar.

    Det som är mest relevant är att, vid kortsiktiga affärer, ger ett större kapital möjligheten att förlora stora pengar.

    En snabb kommentar till mästarens värld.
    Det finns många situationer då det finns fog för att vara tvärsäker. Fysikens lagar styr oss alla och det finns någonting som heter vetenskap som handlar om "verifierbar kunskap".

    Det är sunt att vara ifrågasättande men drar man det så långt att man inte vågar ta till sig sina medmänniskors råd blir det korkat.

    Långt inlägg men poängen är:

    1. Det gäller att göra rätt fler gånger än fel i sina investeringsbeslut - vill du hjälpa folk med sina investeringar är det här du kan göra en insats.
    2. Ett stort kapital är irrelevant när vi pratar vanlig värdepappershandel. Du kan vinna mer pengar nominellt men likväl förlora mer.
    3. Ifrågasätt men ta till dig verifierbar kunskap. (Släng inte in pengar på börsen på måfå och sälj en halvtimme senare - recept på katastrof).

    SvaraRadera
  2. Per: Jag är nästan säker på att jag har gett den här rekommendationen tidigare: läs The Four Pillars of Investing, av William Bernstein (ISBN: 0-07-138529-0)
    Där finner du hänvisningar till tonvis av vetenskapligt arbete som leder till ett och samma svar: den glada laxen kan inte simma, utan flyter med strömmen mot ett stort vattenfall.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg