Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Pengar och kaniner

Tog på mig min regnjacka på morgonen på väg till jobbet. Det blåste och regnade och var mer än höstlikt. Och där hängde den, lite ensam på en krok. Min fina sommarhatt som nu känns malplacerad och utan funktion. Min fina, vita hatt som jag vandrade med på gator och torg i det varma sydeuropa. Det var ju bara några få månader sedan, men nu känns det som en tid långt tillbaks. Jag lät hatten hänga kvar och drog regnjackan om mig och gick till jobbet.

Pengar gör pengar. Det är så tydligt och enkelt. De är ungefär som kaniner. En kanin blir det inget av med. Två är bättre. En hel flock med kaniner är ännu bättre. Ja, om du vill ha många fler kaniner, det vill säga. Nu var det ju pengar jag pratade om. Men de är rätt lika - pengar och kaniner.

Pengar gör pengar med hjälp av avkastning eller ränta. Och ju större belopp du har att investera desto mindre risk behöver du ta för att få en god sådan. Jag känner en glad lax med mycket pengar som han sätter på börsen varje dag. Ja, åtminstone de dagar som han ser en möjlighet i marknaden. Denne man kan inget om teknisk analys eller för den delen fundamental analys. Nej, det intresserar honom inte. Han väter istället fingret i luften och känner av stämningarnas vindpustar. Han läser lite nyheter före börsens öppnande kring de stora bolagen på börsen. Försöker tolka in vilken riktning det kommer att ta. Sedan köper han en aktie. En av de stora - de som det garanterat finns köpare av i stora volymer.

Han går in med många kaniner i matchen. Och med en uppgång på mindre än en procent så kan han ibland lämna börsen igen tjugo minuter senare och sedan ägna sin dag åt annat - han har då kanske gjort min månadslön eller till och med min årslön ibland. Tack vare utväxlingen på sitt stora kapital. Ibland förlorar han motsvarande min månadslön eller två. Men i det långa loppet är han framgångsrik med hjälp av mycket enkla principer och med en stor hävstång.

Småskuttare som jag sitter med en liten skara förskrämda kaniner. Vi är för det första rädda för förluster. För det andra behöver vi en bättre uppgång för att kunna motivera kostnaderna för courtage. Dessutom så jobbar de flesta av oss och kan inte sitta och bevaka våra aktier i tid och otid. Så det mesta är emot oss småsparare.

Det enda sättet för oss med ett litet kapital är att jobba på för att få det att växa till sig. Spara tio procent per månad av vår inkomst är en bidragande orsak. Att skaffa så god utväxling som möjligt i aktier eller fonder med låga avgifter en annan. Sedan när du anser dig ha tillräckligt för att våga lite mer så kan det vara dax att våga chansa lite mer med delar av det.

Med hjälp av stop loss är det möjligt för dig att sätta reglerna på samma sätt som den glada laxen - utan att vara närvarande på köpknapp eller säljknapp. Så funkar pengar och kaniner.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Fel.

    En hävstång kan aldrig göra dig rik. För att handla som din glada lax måste man ha ett system som fungerar annars slår hävstången åt fel håll. Och har man ett system som fungerar är beloppen oväsentliga då courtaget inte alls är dyrt i dessa internettider om man handlar med mer än skitsummor (>100000).

    förutom din tankevurpa om att det är lättare att daytrada om man svänger stora belopp så gör du en till miss.

    Säg att din lax handlar 100 dagar/år (mindre än hälften av börsdagarna) och snittar 0,5% de dagarna han handlar. Då har han när året är slut ökat sitt kapital med 64,7%. Om vi i stället säger att han snittar 0,3% så blir det 34,9%.

    Laxen som du beskriver skulle alltså direkt få anställning på vilken tradingfirma som helst i världen och vara en av de bästa.


    Det ett större kapital framförallt gör är att du kan få en större nominell(!) vinst till mindre risk. Man får även marginellt bättre inlåningsränta och möjligtvis lite bättre handelsvillkor med det du pratar om är helt uppåt väggarna.


    Det var ett uselt och missledande exempel/historia.

    Fokus!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, Anonym. Jag låter den vara obemött ett litet tag för att se om det kanske finns andra åsikter. :)

    SvaraRadera
  3. Jag ber om ursäkt för den bryska tonen men det gäller alltid att tänka ett varv extra, både som läsare och skribent.

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg